07-04-18

ZERO DE CONDUITE: SURRENDER TO BRIAN ENO [1]

Eno-Brian-1974-01_2.jpg

Zéro de conduite is een sfeervol, (meestal) thematisch programma gewijd aan pop/cultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement heel specifiek voor tweeëntwintig liefst niet bekakte bakvissen, drieënzeventig zwaardviskoppen en twaalfduizend uitgeprocedeerde aartsbisschoppen - en voorts voor iedereen die het maar horen wil. Uniek in het zich steeds verder uitdijende universum, maar dat weet je al. Stem af op 106.7 FM!
Je kunt Zéro via 
streaming beluisteren. Hier
 vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.

eno glam with roxy music 1973.jpg

Brian Eno wordt op 15 mei 70 jaar, voldoende reden om zijn werk met een aflevering van Zéro de conduite te vereren.

Roxy Music zag ik een eerste keer in Théâtre Marni in Brussel op 6 december 1973. Sinds Rudy S. mij de eerste elpee (1972) had laten horen was ik een fan van de groep. Vooral Brian Eno vond ik fascinerend, al wist ik niet goed welke rol hij in de band speelde. Helaas had de extavagante non-muzikant (zo omschreef hij zichzelf) de artistieke Britse groep al omstreeks maart 1973, kort na de opname van de tweede elpee, ‘For Your Pleasure’, verlaten. Het optreden in Marni was opwindend maar ik miste de enigszins feminiene man met het blonde kapsel en het veelkleurige gevederte, degene van wie ik vermoedde dat hij het ‘genie’ was in Roxy Music. Dat vermoeden zou later bevestigd worden. Ik bleef Roxy Music daarna nog een tijdje trouw, maar na hun vierde album, ‘Country Life’ (1974) haakte ik af. Brian Eno ben ik tot nu toe blijven volgen. Hoewel ik een voorkeur heb voor zijn avant-pop uit de jaren zeventig, waartoe ik de meesterwerken ‘Another Green World’, ‘Taking Tiger Mountain By Strategy’ en ‘Before and After Science’ reken, houd ik ook van zijn ambient-producties[2] en van zijn indrukwekkende reeks samenwerkingen met vooral David Byrne, maar ook met John Cale, David Bowie, Harold Budd en andere einzelgängers. Zijn productiewerk voor ‘Fear Of Music’ en ‘Remain in Light’ van Talking Heads was baanbrekend. Afrikaanse ritmes, samples, electronica, de techniek die hij Oblique Strategies noemt – allemaal was en is het bijzonder invloedrijk op heel diverse vormen van populaire muziek.
Dat Brian Eno, ondanks zijn hoge begaafdheid en belangrijke rol in de westerse cultuur[3], zo bescheiden is gebleven siert hem des te meer. En misschien komt er nog eens een dag dat ik hem live aan het werk kan zien, al zal dat dan wel niet in Théâtre Marni zijn.

Veel luisterplezier!

june 1st 2.jpg

This - Brian Eno - Another Day On Earth - Brian Eno - 2005

If There Is Something - Roxy Music - Roxy Music - Bryan Ferry - 1972

Baby's On Fire - Brian Eno, John Cale, Nico & Kevin Ayers - Brian Eno, John Cale, Nico, Kevin Ayers - Live June 1, 1974 - Brian Eno - 1974

On Some Faraway Beach - Brian Eno - Here Come The Warm Jets - Brian Eno - 1974

Big Day - Phil Manzanera - Diamond Head – Manzanera, Eno - 1975

Schöne Hände - Cluster & Eno - Cluster & Eno - Moebius, Roedelius , Eno - 1977

Fuseli - Brian Eno - More Music For Films - Brian Eno - 1983

China My China - Brian Eno - Taking Tiger Mountain By Strategy - Brian Eno - 1974

Warszawa - David Bowie - Low - David Bowie, Brian Eno - 1977

The Man Who Couldn't Afford To Orgy - John Cale featuring Judy Nylon - Fear - John Cale - 1974

R.A.F. - Snatch - Snatch (with Brian Eno) – Brian Eno - 1978

Segue - Algeria Touchshriek - David Bowie - 1. Outside - Brian Eno, Michael Garson, Sterling Campbell, Erdal Kizilcay, Reeves Gabrels - 1995

Above Chiangmai - Brian Eno & Harold Budd - Ambient 2 The Plateaux Of Mirror - Brian Eno - 1980

Deep Blue Day - Brian Eno - Apollo: Atmospheres & Soundtracks - Roger Eno, Brian Eno, Daniel Lanois – 1983

I'll Come Running - Brian Eno - Another Green World - Brian Eno - 1975

Kurt's Rejoinder - Brian Eno - Before And After Science - Brian Eno - 1977

The Jezebel Spirit - Brian Eno & David Byrne - My Life In The Bush Of Ghosts - Brian Eno, David Byrne - 1981

Listening Wind - Talking Heads - Remain In Light - Brian Eno, Chris Frantz, David Byrne, Jerry Harrison, Tina Weymouth - 1980

Heaven - Talking Heads - Fear Of Music - Talking Heads - 1979

brian eno,eno,muziek,zéro de conduite,zero,radio centraal,106.7 fm,antwerpen,pop,rock,blues,soul,country,potpourri,ambient,artrock,punk,afro,oblique strategies,roxy music,john cale,talking heads,david byrne,david bowie,daniel lanois,snatch,cluster,phil manzanera,harold budd,producer,uitvinder,voorloper,denker,conceptueel,kunstenaar,voorbeeld

Mongoloid - Devo - Q: Are We Not Men? A: We Are Devo – G. Casale - 1978

Optimism - Lady June - Lady Junes Linguistic Leprosy - June Campbell Cramer, Kevin Ayers, Brian Eno  1974

Healthy Colours III - Robert Fripp & Brian Eno - The Essential Fripp & Eno - Brian Eno, Robert Fripp - 1994

The Secret Life Of Arabia - David Bowie - "Heroes" – Brian Eno - 1977

One Word - Brian Eno & John Cale - Wrong Way Up – Brian Eno, John Cale - 1990

Strange Overtones - Brian Eno & David Byrne - Everything That Happens Will Happen Today - Brian Eno, David Byrne - 2008

A Beautiful War - Robert Wyatt - Comicopera - Brian Eno, Robert Wyatt - 2007

2 Forms Of Anger - Brian Eno With John Hopkins & Leo Abrahams - Small Craft On A Milk Sea - Brian Eno - 2010

Indian Summer Sky - U2 - The Unforgettable Fire - Adam Clayton, Bono, Larry Mullen, The Edge - 1984

The Pearl - Brian Eno & Harold Budd  with Daniel Lanois - The Pearl - Brian Eno, Harold Budd - 1984
remain-in-light.jpg

Bonus Tracks

More Dust - Brian Eno & J. Peter Schwalm - Drawn from Life - Brian Eno, J. Peter Schwalm - 2001

White Mustang II - Daniel Lanois - Acadie - Daniel Lanois, Brian Eno - 1989

By This River - Brian Eno - Before And After Science - Dieter Moebius, Hans Roedelius - 1977

The Soul Of Carmen Miranda - John Cale - Words For The Dying - Brian Eno, John Cale

Shadow - Brian Eno - Ambient 4: On Land - Brian Eno - 1982

An Ending (Ascent) - Brian Eno - Apollo: Atmospheres & Soundtracks – Roger Eno, Brian Eno, Daniel Lanois – 1983

Fantastic Voyage - David Bowie - Lodger - Brian Eno -1979

Alhondiga - Brian Eno - The Shutov Assembly - Brian Eno - 1992

What Actually Happened? - Brian Eno - Nerve Net – Brian Eno - 1992

Tal Coat - Brian Eno - Ambient 4: On Land - Brian Eno - 1982

harmonia brian eno.jpg

[1] “I think of surrendering as an active verb, not a passive verb.” Brian Eno, in ‘Re-valuation (A Warm Feeling), 2013

[2] “My original intention with Ambient music was to make endless music, music that would be there as long as you wanted it to be. I wanted also that this music would unfold differently all the time - ‘like sitting by a river’: it’s always the same river, but it’s always changing.” http://www.brian-eno.net/about/index.html

[3] “Eno is frequently referred to as one of popular music's most influential artists. Eno forever altered the ways in which music is approached, composed, performed, and perceived, and everything from punk to techno to new age bears his unmistakable influence. Eno has spread his techniques and theories primarily through his production; his distinctive style informed a number of projects in which he has been involved, including Bowie's "Berlin Trilogy" (helping to popularise minimalism) and the albums he produced for Talking Heads (incorporating, on Eno's advice, African music and polyrhythms), Devo, and other groups. Eno's first collaboration with David Byrne, 1981's My Life in the Bush of Ghosts, pioneered sampling techniques that would prove to be influential in hip-hop, and broke ground by incorporating world music into popular Western music forms. Eno and Peter Schmidt's Oblique Strategies have been used by many bands, and Eno's production style has proven influential in several general respects: "his recording techniques have helped change the way that modern musicians;– particularly electronic musicians;– view the studio. No longer is it just a passive medium through which they communicate their ideas but itself a new instrument with seemingly endless possibilities.”
Wikipedia, bewerkt

loud and quiet.jpg

Research, presentatie en techniek: Martin Pulaski

28-03-18

GHOSTWRITER [1]

2018-03-03-LAGOMERA 210.JPG

“Dikwijls heb ik mij afgevraagd wat gemakkelijker te doorgronden is: de diepte van de oceaan of de diepte van het menselijk hart!”[2]

 Een reis begint altijd in de verbeelding, schreef ik een tijdje geleden. En ook tijdens de reis en zelfs daarna tijdens je verblijf op de plaats waar je je zo lang van tevoren al een idee van hebt gevormd, dool je meer rond in je eigen hoofd dan in de wereld daarbuiten. Hoeveel van de werkelijke uren in taxi’s, vliegtuigen, autobussen, veerboten en ook in de Gomera Lounge in Valle Gran Rey, waar je je al gauw thuis bent gaan voelen, breng je door met aandacht voor uiterlijke verschijnselen? Met heldere gedachten over wat zich daar voordoet? (En zie je die verschijnselen ooit wel zoals ze zijn? Een eeuwenoude filosofische vraag, natuurlijk.) Soms realiseer je je dat aan de binnenkant van iemand die tegenover je zit, bijvoorbeeld in de wachtkamer bij de huisarts, dingen gebeuren. Dat die mens, die soortgenoot van je, mijmert, nadenkt, verdriet en pijn voelt, zich dingen herinnert. Soms moet je je zelfs al inspannen om hem of haar te zien als gewoon maar een aanwezig iemand. In dat geval zie je de buitenkant, meer niet. En net zoals je die mens niet ziet, of er alleen de buitenkant van waarneemt, zo is het met alles in de zichtbare wereld. Slechts een fractie daarvan dringt tot je door. Gelukkig is dat tijdens een reis enigszins anders. De wereld zegt dan opnieuw: hier ben ik. Je kunt er niet langer naast kijken, zelfs al blijf je ook dan een mijmeraar, een dagdromer, een hypochonder. De wereld is dan sterker en jij bent gevoeliger voor indrukken, je zintuigen gaan open.

We wandelen langs de oceaan naar Borbalan, om daar koffie te gaan drinken en te lezen en te schrijven. Op het terras van Sal Y Pimiento zit ik koortsachtig in een Muji-notitieboekje te noteren. Waarom noteer ik deze banale dingen en waarom moet het zo snel gaan? Wil ik dan niet nauwkeurig zijn, met aandacht voor details?
Waarom schrijf jij je observaties niet neer, zeg ik tegen A. Je ziet en hoort veel meer dan ik, dat is mij van in het begin al opgevallen. Je hebt een buitengewoon observatievermogen. Ik moet altijd weer allerlei hindernissen overwinnen eer mijn blik zich naar buiten kan keren. Alsof ik uit een beschermend cocon moet kruipen of een muur om mij heen moet stukslaan. Allerlei obsessies en angsten maken mij vaak blind voor wat mij omgeeft. Gelukkig hebben we hier die machtige oceaan. Die kan ik niet negeren. Je zou hem opdringerig kunnen noemen. Maar het is een opdringerigheid die ik in alle nederigheid aanvaard. Je bent piepklein, buldert de oceaan, in een oogwenk sleur ik je mee naar de diepte, zoals ik dat doe met een muis, of een huis, of een vergeet-me-nietje. Dat begrijp ik, antwoord ik. Ik vind het niet erg dat je mij kleineert en vernedert. Jij bent de enige die dat mag doen, ontzagwekkende oceaan.
Voor de rest is er weinig dat mijn aandacht trekt. Er was dat meisje met de wilde haren op de veerboot naar San Sebastian. Er was de vrouw met de sleutels, die ik nauwelijks heb bekeken, en toch heb ik haar het profiel van een junkie gegeven. Je moet maar durven. Er is de goede maar vergeetachtige Maria. Er is Gloria, die ik aanbid. G-L-O-R-I-A. Heb je al veel over Gloria geschreven, vraagt A. Nog niets, zeg ik. Misschien komt dat nog wel. Hoewel… wat kan ik over Gloria schrijven zonder in gedweep te vervallen? Zou jij dat niet veel beter kunnen? Bij mij staan troebele gevoelens in de weg. Nog voor ik haar aankijk is mijn waarneming al verstoord door verlangens, remmingen, onzekerheden.
Misschien vind je dat je minder goed formuleert? Dat is echter alleen maar een kwestie van oefening en tijd. Bovendien zijn ruwe diamanten ook diamanten. Als jij ze al te ruw vindt zou ik ze kunnen slijpen. Weet je, ik zou me je waarnemingen kunnen toe-eigenen. Je wordt dan een beetje mijn ghostwriter, en ik zeg er niemand wat van. Na mijn dood verneemt het grote publiek dan wat een oplichter ik altijd ben geweest. Goed, we laten dat onderwerp nog even rusten.
We keuvelen nog wat over Eilis, het hoofdpersonage in ‘Brooklyn’ van Colm Toibin, en over de arme steenrijke Divers, uit ‘Teder is de nacht’ van F. Scott Fitzgerald. Die F. staat voor Francis, zegt A. Ach, zo, zeg ik en mompel wat over mister Jones en een zwaardslikker op hoge hakken die voor je neerknielt. Ja, ja, hoe we het ook draaien of keren, we komen altijd bij Bob Dylan uit. En met de enigszins dreigende piano-akkoorden uit ‘Ballad Of A Thin Man’ in mijn hoofd sta ik op en sta jij op (met of zonder die akkoorden in je hoofd, dat zal ik nu wel nooit meer te weten komen) en keren we terug naar de Gomera Lounge.


Op de terugweg, via Avenida El Llano, lopen we voorbij een wat raadselachtige tentoonstellingsruimte die Laurasilva heet en ontdekken we wat een nieuwe wijk lijkt, maar dat bij nader inzien niet is. Waarom hebben we dit deel van Valle Gran Rey vier jaar geleden niet gezien? Of zes jaar geleden?  Er wordt hoe dan ook nog altijd weinig gebouwd in Valle Gran Rey en op het hele eiland. Dat is een goede zaak. Het massatoerisme is hier nog niet opgerukt. Maar hoe zit het met de vele percelen brakke grond? Liggen zij niet te wachten op mastodonthotels, op immense flatgebouwen voor toeristen. Wie zijn de eigenaars van die grond? Hopelijk zijn het mensen van hier. Maar de volgende vraag is dan wie die mensen van hier zijn. Zullen we dat nog onderzoeken, of zijn het onze zaken niet, of interesseert het ons niet echt, vinden we dat literatuur en songs en films volstaan om ons leven boeiend te maken?

bo dylan feinstein-39.jpg

[1] Deel 7 van een reeks impressies van een reis naar Valle Gran Rey in La Gomera, Canarische Eilanden.

[2] Comte de Lautréamont, De zangen van Maldoror.

 Foto's: Martin Pulaski door Agnes Anquinet, februari 2018; Bob Dylan door Barry Feinstein, 1966.

24-03-18

ZERO DE CONDUITE: COWBOYS & COWGIRLS

 Shane-6.jpg


Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan pop/cultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. (Vandaag uitzonderlijk op een andere zaterdag.) Een muzikaal evenement heel specifiek voor twee liefst niet bekakte bakvissen, drie zwaardviskoppen en twaalf uitgeprocedeerde aartsbisschoppen - en voorts voor iedereen die het maar horen wil. Uniek in het zich steeds verder uitdijende universum, maar dat weet je al. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via streaming beluisteren. Hier
 vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.

Als kind droomde ik van een leven als cowboy. Meer zelfs, soms was ik een cowboy en dan nog wel een heel eenzame. Jazeker, de veel bezongen lonesome cowboy, dat was ik. Bijna altijd na het zien van weer een western in een van de vele kleine en grotere bioscopen die Antwerpen toen nog rijk was veranderde ik in een revolverheld of een outlaw. Meestal was ik een goede jongen, volledig opgetrokken uit morele stelregels. Een beetje zoals de mythische John Wesley Harding van Bob Dylan ‘(who) was never known to hurt an honest man’. Ik bestreed slechte mensen en confederates, maar ook gevaarlijke indianen. Samen met mijn ouders woonde ik op een binnenvaartschip, dat vaak in de haven van Antwerpen lag te wachten voordat het zou gelost of geladen worden. Of wachtend op een nieuwe bevrachting. Ik hing graag op de kades rond om de geur op te snuiven van exotische landen, sinaasappels, bananen, hout. Vol gretigheid las ik de namen van de grote zeeschepen die in de haven lagen en verzon avonturen die zich afspeelden in de steden en landen waar ze vandaan kwamen. Ik leerde de namen van zoveel mogelijk landen uit het hoofd en de vlaggen die erbij hoorden. Maar liefst van al ging ik met mijn ouders naar de bioscoop. En bijna altijd zagen we dan een western.

Een mens kan maar beschikken over een drietal ideeën, die meestal reeds vroeg opduiken en waarmee hij zijn hele leven aan de slag moet. Op dat drietal ideeën brengt hij als hij geluk heeft wat variaties aan. Een van die ideeën is voor mij alles wat bij het mythische Amerika hoort. De Far West, cowboys en indianen, de Amerikaanse burgeroorlog, enzovoort. In deze korte inleiding bij mijn radioprogramma wil ik niet te veel uitweiden, het is hem tenslotte om de muziek, om de songs te doen. Zeker is dat die vroege identificatie met het cowboybestaan en vast ook met outlaws als Billy the Kid en Jesse James ertoe bijgedragen heeft dat ik mij in de sixties in de underground heb begeven. De tegencultuur was een substituut voor de far west. De Amerikaanse counterculture greep nogal eens terug naar symbolen ontleend aan de westerncultuur. Denk maar aan de kleding en de platenhoezen van sommige westcoast-bands zoals the Charlatans en Quicksilver Messenger Service.

En verwees eveneens naar de mysterieuze wereld van de indianen, die toen ik klein was nog roodhuiden werden genoemd. Denk aan Neil Young. De songs van Dylan, maar niet alleen van hem, krioelen van de verwijzingen naar de westernhelden. Naar outlaws, dieven, gokkers, hoeren, saloons, Lily, Rosemary & the Jack Of Hearts, Billy the Kid, Frank & Jesse James, gunslingers, moonshine whisky, Pat Garrett, stoomboten, huifkarren, indianen, Crazy Horse, Sitting Bull, Kit Carson, Buffalo Bill, rodeo, corrals, vuurgevechten, duels, spookstadjes, kampvuurliedjes, zadels, boots, sporen, enzovoort. De helden van de tegencultuur, zoals Jerry Rubin, Allen Ginsberg, Angela Davis, Tom Hayden, Abbie Hoffman, Jane Fonda, Jerry Garcia, Dennis Hopper, Ken Kesey, de Plaster Casters en vele anderen, waren de nieuwe outlaws en indianen.
Ook mijn verknochtheid aan blues, folk en country – en zelfs aan singer-songwriters – is onbewust in mijn kinderjaren in de bioscoop en al spelend in mijn cowboykostuum op het schip ontstaan.

Maar hoe zit het dan met mijn dweperij met cowgirls met lange haren en lange benen? Blond, bruin-, zwart- of roodharig… Droomde ik ook al van zulke meisjes, een soort van groupies avant la lettre, als ik op het dek van ons schip in mijn cowboykleren, met mijn hoed op, met mijn zilverkleurige revolver een denkbeeldige bad man in het stof deed bijten? Daar moet ik eens lang en diep over nadenken.
Wat nu volgt zijn de liedjes die bij mijn jonge westerndromen hoorden, ook al moesten de meeste ervan toen nog geschreven en opgenomen worden.

Veel luisterplezier!



high-noon.jpg

Greyhound Bus Depot - Ann-Margret & Lee Hazlewood - The Cowboy & the Lady - B. George

Trucker's Atlas - Sun Kil Moon - Tiny Cities - Modest Mouse

Way Out West - Big Star - Radio City - Andy Hummel

Western Stars - Chris Isaak - Silvertone - Chris Isaak

High Desert - Bruce Kaphan - Slider- Ambient Excursions for Pedal Steel Guitar - Bruce Kaphan

How The West Was Won And Where It Got Us - R.E.M. - New Adventures In Hi-Fi – R.E.M.

King Of The Road - Jim White - No Such Place – Roger Miller

Cowboy Movie - David Crosby - If I Could Only Remember My Name.... - David Crosby

God Out West - Link Wray - Link Wray – Steve Verroca

Let's All Help The Cowboys (Sing The Blues) - Chuck Prophet & Stephanie Finch - Dreaming Waylon’s Dreams – Waylon Jennings

Wanted One Good Cowboy - Kacey Musgraves - Wanted One Good Cowboy – Kacey Musgraves

Don't Take Your Guns to Town - Ry Cooder - Blue City (Motion Picture Soundtrack) – Johnny Cash

Cowboy Song - Arlo Guthrie - Last of the Brooklyn Cowboys - Arlo Guthrie

Singing Saddle - The Dillards - Wheatstraw Suite - Altman

Cowboy - Van Dyke Parks - Tokyo Rose - Van Dyke Parks

Astral Cowboy - Curt Boettcher - Misty Mirage- Boettcher

West Coast Blues - Merle Travis And Joe Maphis - Country Music's 2 Guitar Greats Merle Travis & Joe Maphis - Merle Travis

Cowboy Boots - Howe Gelb - The Listener - Howe Gelb

Trigger - Calexico - The Black Light - Joey Burns

Street Scene In A Frontier Town - Bill Frisell - Have A Little Faith - Aaron Copland

Western Cowboy - Hurray For The Riff Raff - My Dearest Darkest Neighbor - Alynda Lee Segarra

Poor Ellen Smith – Canadian Amp – Neko Case - Traditional

Kern River - Emmylou Harris - All I Intended To Be - Merle Haggard

Tulare Dust - Merle Haggard - Down Every Road: 1962-94 - Merle Haggard

Blue Yodel No. 4 - Jimmie Rodgers - The Early Years, 1928 - 1929 - J. Rodgers

I Want To Be A Cowboy's Sweetheart - Patsy Montana & The Prairie Ramblers - Columbia Country Classics - Volume 1: The Golden Age - Patsy Montana & The Prairie Ramblers

Don't Fence Me In - Gene Autry - Sing, Cowboy, Sing!: The Gene Autry Collection – Cole Porter

Cool Water - The Sons Of The Pioneers – Cool Water – Bob Nolan

Cheyenne - Ennio Morricone - Once Upon A Time In The West - Ennio Morricone

Old Western Movies - William Burroughs - Breakthrough In The Grey Room – William Burroughs

Western Movies - The Olympics - Golden Age Of American Rock & Roll - Vol 3 - C. Goldsmith, F. Smith

Wyatt Earp - The Maquees featuring Marvin Gaye, with Bo Diddley - The OKeh Rhythm & Blues Story 1949-1957 - Elias McDaniel, Reese Palmer

Billy The Kid - Woody Guthrie - Outlaw Blues, Murder Ballads & Prison Songs - Jenkins

Frank And Jesse James - Warren Zevon - Warren Zevon - Warren Zevon

Billy - Los Lobos - I'm Not There - Bob Dylan

Me and Billy the Kid - Joe Ely - Lord of the Highway - Joe Ely

The Last Gunfighter Ballad - Guy Clark - Texas Cookin' - Guy Clark

andy warhol lonesome cowboys 3.jpg

Bonus Tracks:

Butch Cassidy - My Morning Jacket - The Tennessee Fire – Jim James

Western Sky - American Music Club - California – Mark Eitzel

Western Plain - Van Morrison - The Philosopher's Stone [Disc 2] - Huddie 'Ledbelly' Ledbetter

Back To California - Carole King - Music - C. King

Traces Of The Western Slopes - Rickie Lee Jones - Pirates - Rickie Lee Jones

Bullitt, Guitar Solo - Lalo Schifrin - Bullitt: Original Motion Picture Soundtrack - Lalo Schifrin

Happy Trails - Roy Rogers & Dale Evans With Frank Worth & His Orchestra - Theme Time Radio Hour - Season 3 [Disc 2] – Dale Evans

millie-perkins 2.jpg

Research, techniek en presentatie: Martin Pulaski
Afbeeldingen: Shane, George Stevens; High Noon, Fred Zinneman; Andy Warhol's Lonesome Cowboys; The Shooting, Monte Hellman.

27-01-18

ZERO DE CONDUITE: PSYCHEDELIC JOURNEY

jk co.jpg

Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan popcultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve bakvis, drie zwaardviskoppen en twaalf uitgeprocedeerde bisschoppen. Uniek in het zich steeds verder uitdijende universum. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via streaming beluisteren. Hier vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.


Hé! In deze aflevering van Zéro de conduite maken we een trage reis zonder bestemming. Bewustzijnsverruimende middelen mogen maar zijn geen verplichting. Niets is verplicht! Twee uur lang hoef je geen enkele dwang te voelen. De muziek zelf zal je naar hogere oorden voeren. Die ook lagere oorden zijn. En geen oorden. Woorden, ritme, dans. De muziek, je enige vriend. Wat we doen, doen we zonder gehechtheid aan het resultaat. Er zijn geen doelstellingen. Your door is always open and your path is free to walk. 

Ingrediënten voor een psychedelische soep: elektrische gitaren, feedback, wah wah, fuzzbox. Studio-effecten, fasering, backwards tapes, vertraging, versnelling, echo, loops. Invloeden uit het Midden-Oosten en India, sitar, tabla, oud. Free jazz-elementen. Orgel, kerkorgel, harp, klavecimbel, theremin, mellotron. Lange instrumentale segmenten, gitaar- en orgelsolo’s, jams. Bizarre songstructuren, tempowisselingen, dreunen, elementen van concrete muziek, gevonden geluiden. Teksten die verwijzen naar bewustzijnsverruimende ervaringen, trips, sprookjes, kinderverhalen, Alice in Wonderland, surrealisme, esoterie, mystiek, circus, kermis, archetypische Britse cultuur, mescaline, LSD, lophophora williamsii, cannabis sativa. Summer of love, 1967. Tegencultuur. Psychedelische kunst. San Francisco. Avalon Ballroom, Fillmore West, Paradiso, Melkweg, Théâtre 140. Peter Max, the Fool (Simon & Marijke), Plaster Casters, Miss Christine, Miss Pamela. Donovan Leitch, the Beatles, the Doors, Jefferson Airplane, Brian Jones, Ornette Coleman. Allen Ginsberg, Aldous Huxley, William Burroughs, Jack Kerouac, Ken Kesey, Allen Ginsberg, Timothy Leary, Alan Watts, Arthur Koestler, Simon Vinkenoog, Johnny the Selfkicker, Willem De Ridder. Aloha, the East Village Other, the San Francisco Oracle, Oz Magazine, It. If I could turn you on, if I could drive you out of your wretched mind, I would let you know.

hp lovecraft ii.jpg

Het woord ‘psychedelisch is afgeleid van het Grieks psychē (ψυχή, ‘ziel’, ‘psyche’) en dēloun (δηλοῦν, ‘onthullen’, ‘openbaren’), wat onthullen van de ziel of psyche  betekent.

Hier gaan we. Geniet van de psychedelische reis!

cool

Mr. Tambourine Man - Bob Dylan - Bringing It All Back Home [Mono] – Bob Dylan

 The Trip - Donovan - Sunshine Superman - Donovan Leitch

Am I What I Was Or Am I What I Am - Traffic - Traffic - Chris Wood, Muff Winwood

Chapter 24 - Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn - Syd Barrett

Ten Thousand Words in a Cardboard Box - Twink - Think Pink – John Alder

Bass Strings - Country Joe & The Fish - Electric Music For The Mind And Body – Joe McDonald

What's Happening?!?! - The Byrds - Fifth Dimension - David Crosby

Can You Travel In The Dark Alone - Gandalf - Gandalf – Peter Sando

Keep Your Mind Open - Kaleidoscope – Side Trips – Chris Darrow

Flowers bloom and there is day and wind and trees and tides
Yet across the sea men know not why they have died..
Still love remains, in some strong heart, keep your mind open

Gomper - The Rolling Stones - Their Satanic Majesties Request - Keith Richards, Mick Jagger

Bat Macumba - Os Mutantes – Os Mutantes - Caetano Veloso, Gilberto Gil

Garden Of My Mind - The Mickey Finn - Nuggets II: Original Artyfacts From The British Empire And Beyond, Vol. 1 - Mickey Waller, Alan Marks

Codine - Charlatans – The Amazing Charlatans - Buffy Sainte-Marie

Magical Fingers Of Minerva - J.K. & Co - Suddenly One Summer – Jay Kaye

At the Mountains of Madness - H.P. Lovecraft - H.P. Lovecraft - Dave Michaels, George Edwards, Tony Cavallari

Over Under Sideways Down - The Yardbirds - Roger The Engineer - Chris Dreja, Jeff Beck, Jim McCarty, Keith Relf, Paul Samwell-Smith

One Rainy Wish - The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love - Jimi Hendrix

The Inner Light - The Beatles - Past Masters, Vol. 2 - Lennon/McArtney

I Saw The World - Pearls Before Swine - Balaklava – Thomas Rapp

A Child's Guide To Good And Evil - West Coast Pop Art Experimental Band - A Child's Guide To Good And Evil - Bob Markley, Shaun Harris

Sundance - Q'65 - Revival – Frank Nuyens, Jay Baar

zero,zero de conduite,radio centraal,106.7 fm,antwerpen,thema,psychedelica,psychedelic journey,trip,voyage,reis,innerlijke reis,bewustzijnsverruiming,summer of love,san francisco,west coast,swinging london,amsterdam,brussel,tongeren,1967,sixties,rock,acid,acid rock,revolution,mind,pop art,love,liefde,hippies,underground,counterculture,tegencultuur,high,hogere oorden

Reverberation (Doubt) - 13th Floor Elevators - Reverberation (Doubt) - The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators - Hall, Sutherland, Erickson

Here I Go - Syd Barrett - The Madcap Laughs - Syd Barrett

A Day In My Mind's Mind - Human Instinct - The Psychedelic Scene - Dave Hartstone

This Can't Be Real - The Mandrake Memorial - The Mandrake Memorial – Mandrake Memorial

Frozen Laughter - Rising Storm - Calm Before The Storm – Tony Thompson

House Of Glass - The Glass Family - Electric Band – Ralph Parrett

I’ll Be Late For Tea - Blossom Toes - We Are Ever So Clean - Brian Godding

Nightmares - The Creation - Our Music Is Red - With Purple Flashes - Pickett, Phillips

Walk Upon The Water - The Move - Move - Roy Wood

Painting Box - Incredible String Band - The 5000 Spirits Or The Layers Of The Onion – Mike Heron

Stone Circle - Third Ear Band - Alchemy – Third Ear Band

Sunny Goodge Street - Judy Collins - In My Life – Donovan Leitch

Pleasant Street - Tim Buckley - Goodbye And Hello – Tim Buckley

psychedelic-posters-10.jpg

Bonus Tracks

Rose Colored Eyes - Moby Grape - Wow - Jerry Miller, Don Stevenson

Young Girl Sunday Blues - Jefferson Airplane - After Bathing At Baxter's - Marty Balin, Paul Kantner

Psychedelic Trip - Chocolate Watchband - Melts In Your Brain...Not On Your Wrist! - Dave Aguilar, Gary Andrijasevich, Bill Flores, Mark Loomis, Sean Tolby

The Trip - Kim Fowley - Impossible But True: The Kim Fowley Story – Kim Fowley

Canyon Women - St. John Green - St. John Green – Kim Fowley

A Thousand Shadows - The Seeds - Future - Hooper, Savage, Saxon

The Great Banana Hoax - The Electric Prunes - Underground – Tulin, Lowe

Deep Inside Your Mind - Keith Shields - The Psychedelic Scene - Unknown

Fly - Ora - Ora – Jamie Rubinstein

With The Sun In My Eyes - Bee Gees - Horizontal - Gibb

If You Want My Love - The Nightcrawlers - The Little Black Egg – Chuck Conlon

Mouthful Of Grass - Free - Free - Fraser, Kossof

syd barrett 1969 by mick rock.jpg

Research, techniek en presentatie: Martin 'Splinter' Pulaski

20-01-18

OVER TWEE VORMEN VAN DWAASHEID

billy lee riley's little_green_men.jpg


Op de achtergrond hoor ik muziek uit Memphis in Tennessee. Sun rockabilly van Billy Lee Riley: ‘Flying Saucers Rock ‘n’ Roll’*. "The little green men were really hip cats", zingt Billy Lee, "I couldn't understand a word they said." Die kleine groene mannen leren Billy Lee Riley wel hoe hij bop moet dansen. Voor het lied begon zat ik nog te piekeren en mij over ik weet al niet meer wat op te winden. Met mijn gedachten op verre plaatsen, donkere oorden waar ik niets te zoeken heb en nog minder te vinden. Een primitief genie als Billy Lee Riley is op zo’n momenten een gids, hij wijst me de weg terug naar huis, en hoewel dat ook imaginair is kom ik daar toch vandaan. Ik sta er met mijn voeten op de grond. En versta me niet verkeerd, met primitief bedoel ik niets negatiefs, integendeel.

Nog niet zo heel lang geleden had je intellectuelen die in interviews en soms zelfs in hun werk tekeer gingen tegen rock & roll. Niet zoals Jerry Lee Lewis, uiteraard geen intellectueel, die rock de muziek van de duivel noemde, maar wel zoals Milan Kundera, nochtans een virtuoos schrijver, die het genre alleen maar vulgair vond, een primitieve uiting van een onderontwikkeld volkje. Bij mensen als Kundera had ‘primitief’ wel een negatieve betekenis. Nog niet zo heel lang geleden reageerde ik op dergelijke idiotie met een eigen fanatieke reactie. Ik riep uit dat ik walgde van het publiek dat in stadskledij in de Singel of de Munt kwam genieten van ‘Quatuor pour la fin du Temps’ van Olivier Messiaen en ‘Wozzeck’ van Alban Berg. Ik was zelfs zo dwaas voorbeelden te geven van composities die me dierbaar waren. Al wat minder lang geleden besefte ik dat de Tijd de uitspraken van dat soort intellectuelen zou weerleggen, ja, dat zijzelf over honderd of tweehonderd jaar al helemaal vergeten zouden zijn, zoals bijna iedereen die voor 1789 leefde en werkte nu vergeten is. Wat minder lang geleden besefte ik dat er niets mis is met mensen die van muziek houden, in wat voor klederdracht ze dat ook maar wensen te doen. Vandaag glimlach ik even als ik terugdenk aan die vroegere walging van me en leg nog een plaatje op van Billy Lee Riley of Warren Smith. Van die laatste kleine meester weerklinkt nu het onovertroffen ‘Black Jack David’**. Ik ben helemaal thuis. Barman, nog een rondje voor mijn gidsen!

...

* Flying Saucers Rock ‘n’ Roll. Opgenomen in de Sun studio van Sam Phillips in januari 1957. Billy Lee Riley, zang en gitaar; Jerry Lee Lewis, piano; Roland Janes en J.B. Perkins, gitaar; Clayton Perkins, bas; W.S. Holland, drums.

**Black Jack David. Opgenomen in de Sun studio van Sam Phillips in augustus 1956. Warren Smith, zang; Roland Janes en Quentin Claunch, gitaar; Marshall Grant, bas; Clyde Leoppard, drums.

Afbeelding: Billy Lee Riley's Little Green Men

09-01-18

SALUT LES COPAINS

france gall 8.jpg


Zolang ik me kan herinneren heb ik van muziek gehouden. In elke straat in elke stad waar ik kwam ging ik op zoek naar melodieën. Aan de hand van mijn moeder, met vrienden, en later – liefst van al – alleen. Soms zelfs in het gezelschap van mijn vader, over een paadje wandelend door een veld ergens in Limburg. Het gekwetter van vogels, het zingen van de wind in de bladeren. Ik herinner me nog hoe de klank van dat geruis veranderde in de herfst, alsof er een akkoord bestond tussen kleuren en geluiden.


Nu zijn we in het hart van de winter en France Gall is dood. Zo herinner ik mij opeens een korte maar intense vriendschap omstreeks 1965. Florentin Vleminckx was net als ik een schipperskind en leed bovendien ook aan astma. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden was hij Franstalig opgevoed. In die dagen voelde ik me aangetrokken tot de Franse popmuziek. Florentin was de enige jongen met wie ik over France Gall, Sylvie Vartan, Claude François en zo meer kon praten. Samen met Florentin luisterde ik naar de Franstalige programma’s op Radio Luxembourg en bladerde ik in het glossy magazine Salut les copains, met de nog altijd onovertroffen foto’s van Jean-Marie Périer. Zijn mooiste model was zonder twijfel Françoise Hardy, maar misschien bekoorde France Gall ons nog meer omdat ze er zo jong en opgewekt uitzag. Bovendien had ze met ‘Poupée de cire, poupée de son’ het Eurovisiesongfestival gewonnen! Een schitterende compositie van Serge Gainsbourg, maar wisten wij toen veel. Hij zou nog meer uitstekende liedjes voor France Gall schrijven, onder meer ‘Baby Pop’, ‘Les sucettes’ en ‘Les petits ballons’.
Mijn fascinatie voor wat yéyé wordt genoemd hield even snel op als ze begonnen was. Aan de vriendschap met Florentin kwam al gauw een einde. Bij schipperskinderen was dat niet ongewoon. Je ontmoette elkaar toevallig en even toevallig zag je elkaar nooit meer terug. Ik herinner me nu dat ik soms nog wel eens naar hem vroeg als ik met mijn moeder over die onschuldige dagen van Salut les Copains zat te keuvelen. Maar wat antwoordde ze toch ook weer? Het is meer dan een halve eeuw geleden dat ik Florentin voor het laatst zag. Nu France Gall dood is zit ik opnieuw met hem op het schip van mijn ouders naar ‘Poupée de cire, poupée de son’ op de transistorradio te luisteren. Zie je ons glimlachen?

***
In de zomer van 1980 liftten A. en ik door Frankrijk. In alle steden waar het toeval ons naartoe bracht weerklonk France Galls ‘Il jouait du piano debout’. In winkels, in bars, in restaurants. Als we een wandeling maakten over een veldweg hoorden we het in de verte door de openstaande ramen van een auto de wereld ingestuurd worden. De hemel tegemoet. Een lied voor de engelen die boven de wolken wonen. Of misschien toch niet.

france gall 6.jpg

*
[Il n'y a que pour la musique, qu'il était patriote
Il s'rait mort au champ d'honneur pour quelques notes
Et pour quelles raisons étranges
Les gens qui tiennent à leurs rêves, ça nous dérange

Il jouait du piano debout, Michel Berger
Het nummer is een hommage aan Jerry Lee Lewis.]

 

06-01-18

ZERO DE CONDUITE: SOUL SHAKE

mongo santamaria.jpg

Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan popcultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve bakvis, drie zwaardviskoppen en twaalf uitgeprocedeerde bisschoppen. Uniek in het zich steeds verder uitdijende universum. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via streaming beluisteren. Hier
 vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.

In de aflevering van Zéro de conduite van vanavond geen inhoudelijk thema. Naar de vorm is er wel samenhang: soul, funk, dansmuziek uit voornamelijk de jaren zestig en de vroege seventies. Stax, Volt, Motown, Chess, Fame en een heleboel kleinere labels uit Memphis, Muscle Shoals, Detroit en andere Amerikaanse steden en stadjes die in die dagen sociale en muzikale geschiedenis schreven.
Dansen tegen de kou en de neerslachtigheid van te vroeg donker. Om het nieuwe jaar in te luiden met niet alleen vrolijkheid maar ook met liefde, seks, slechte voortekens, overspel, schaamte, jaloezie, een walsje en het huis dat Jan bouwde. En zeker ook met black power en woman power.

Opgedragen aan Rick Hall (31 januari 1932 – 2 januari 2018). Bezieler van de Muscle Shoals sound in Alabama en oprichter van de Fame Studios aldaar.  

Veel luisterplezier!

merry clayton.jpg

Soul Shake - Delaney & Bonnie & Friends - From Bonnie To Delaney – Lewis, Smith

Get It When I Want It - Candi Staton - Evidence: The Complete Fame Records Masters - Raymond Moore, George Jackson

We Got To Slip Around - Bettye LaVette - Take Another Little Piece Of My Heart - Charles Hodges

Talk To Me - Al Green - Green Is Blues - Joe Seneca

I Can't Get Next To You - Mongo Santamaría - What It Is! Funky Soul and Rare Grooves (1967-1977) - Norman Whitfield, Barrett Strong

Fat Man - Don Covay – See Saw -  Don Covay, Leroy Randolph

I Like It Like That, Part 1 - Chris Kenner - Land Of 1000 Dances - Allen Toussaint, Chris Kenner

At Last - Etta James - At Last! – Warren, Gordon

Anyone Who Knows What Love Is - Irma Thomas - Time Is On My Side - Arbuckle, Sheran, Sellyy, Newman

Did She Ask About Me - Ivory Joe Hunter - Complete Goldwax Singles Vol. 3 – Carmol Taylor

(You Keep Me) Hangin' On - Ann Peebles - I Can't Stand The Rain - Ira Allen, Buddy Mize

I Can't Hear You - Betty Everett - Goffin & King Song Collection 1961-67 - Carole King, Gerry Goffin

Prove It To Me - Garnet Mimms - Cry Baby: Warm And Soulful – J. Ragavoy, E. Marshall

Ninety-Nine & A Half (Won't Do) - Wilson Pickett - The Definitive Wilson Pickett - Steve Cropper, Eddie Floyd, Wilson Pickett

South Side Of Soul Street - Johnny Adams - Heart & Soul - R.J. Benninghoff

Glad Tidings - Merry Clayton - Gimme Shelter - Van Morrison

rita coolidge kris kristofferson.jpg

Born Under A Bad Sign - Rita Coolidge - Delta Lady: The Rita Coolidge Anthology - Booker T. Jones, William Bell

Big Bird - Steve Cropper, Roebuck "Pops" Staples, Albert King - Jammed Together - Booker T. Jones, Eddie Floyd

You Need Love Like I Do (Don't You) - The Temptations - Psychedelic Shack - Barrett Strong, Norman Whitfield

Talking About My Baby - Curtis Mayfield & The Impressions - The Anthology 1961 - 1977 - Curtis Mayfield

Be Good To Me Baby - Luther Ingram - I've Been Here All The Time ,  (If Loving You Is Wrong) I Don't Want To Be Right [Kent 315] -

The Power Of A Woman - Spencer Wiggins - Complete Goldwax Singles Vol. 3 – Quentin Claunch

Tennessee Waltz - Otis Redding - The Otis Redding Dictionary Of Soul – King, Stewart

(Hey You) Set My Soul On Fire - Mary Wells - The Girls Got Soul -  Cecil Womack, Mary Wells

I'm Living In Shame - Diana Ross & The Supremes - The Best of Diana Ross and the Supremes:  Anthology - Berry Gordy, Frank Wilson, Henry Cosby, Pamela Sawyer, R. Dean Taylor

Point It Out - Smokey Robinson & The Miracles - Anthology [Disc 2] - Marvin Tarplin, Al Cleveland, Smokey Robinson

(They Call Me) Mr. Lucky - The O'Jays - Back Stabbers – Gamble, Huff

Can't Be Still - Booker T. & The MG's - The Best Of Booker T. & the MGs - Jackson, Jones, Steinberg, Cropper

Come Take Me - Betty Davis - Betty Davis - Betty Davis

I'm Movin' On - Brenda Patterson - Keep On Keepin' On - Hank Snow

I Got Love - Charles Wright & The Watts 103rd Street Rhythm Band - Express Yourself - Charles Wright

Goin' Down - Claudia Lennear – Phew! – Allen Toussaint

The House That Jack Built - Aretha Franklin - Queen Of Soul: The Atlantic Recordings - Bob Lance, Fran Robbins

It's So Nice (When It's Somebody Else's Wife) - Arthur Conley - I'm Living Good - Jerry Williams, Matthew Parsons

She's Better Than You - James Carr - The Complete Goldwax Singles, Vol. 1 1962-1966 – O. McClinton

I'm Just Living A Lie - Bettye Swann - Back To The River - More Southern Soul Stories - G. Jackson, M. Buckins

I'd Do It All Over You - Doris Duke - I'm A Loser: The Swamp Dog Sessions & More – Jerry Williams Jr.

Baby, I Needed You - Shuggie Otis - Here Comes Shuggie Otis - Shuggie Otis

How Blue Can You Get - Esther Phillips - From A Whisper To A Scream – Trad.

clarence-carter.jpg

Bonus Tracks

Cafe Reggio - Isaac Hayes - The Best Of Isaac Hayes, Vol. 1 - Hayes

Higher Ground - Stevie Wonder - Innervisions - Stevie Wonder

Slippery When Wet - Commodores - Caught In The Act – Thomas McClary

Cry Like A Baby - Arthur Alexander - Sweet Inspirations: The Songs Of Dan Penn & Spooner Oldham - Dan Penn, Spooner Oldham

Sumpin' Funky Going On - Donnie Fritts - Prone To Lean - Donnie Fritts, Tony Joe White

I Want It All - Eddie Hinton - Very Extremely Dangerous - Alvin Howard, Eddie Hinton, Sandra Hinton

He Ain't Gonna Do Right - Barbara Lynn - Sweet Inspirations: The Songs Of Dan Penn & Spooner Oldham - Dan Penn, Spooner Oldham

Keep On Looking - Sharon Jones & The Dap-Kings - 100 Days, 100 Nights - B. Mann,H. Steinweiss,N. Sugarman,S. Jones,T. Brenneck

Better Get It Right the First Time - Rhiannon Giddens - Freedom Highway - Roebuck "Pops" Staples

candi staton.jpg

Research, techniek, presentatie: Martin Pulaski

...

Afbeeldingen: Mongo Santamaria; Merry Clayton; Rita Coolidge & Kris Kristofferson; Clarence Carter, Candi Staton.

24-12-17

EEN JAAR IN POPULAIRE MUZIEK: 2017

joni mitchell - henry diltz.jpg

De tijd van langspeelplaten en cd’s als samenhangende collecties van songs, als liederenbundels, schijnt voorbij te zijn. De strijd, die omstreeks 1965 begon met werken als ‘Aftermath’ van the Rolling Stones, ‘Bringing It All Back Home’ van Bob Dylan en ‘Rubber Soul’ van the Beatles, is gestreden en verloren. De meeste mensen die nu vinylplaten kopen doen dat om er instagramfoto’s van te maken en daar de hashtag #vinylporn aan toe te voegen. Worden albums (elpees of cd’s) nog als integrale kunstwerken beluisterd, zoals romans en kortverhalen worden gelezen of films en series bekeken? Singer-songwriter Dan Stuart, medeoprichter van de invloedrijke Amerikaanse band Green On Red, schreef er onlangs over. Hij zal geen langspeelplaten meer uitbrengen. Zijn argumentatie: "It's ironic that with rock 'n' roll becoming a new kind of literature in the 60's/70's there was hand wringing about the "death of the novel", but really the novel, short stories, creative non-fiction, cinema, episodic TV etc. are surviving nicely in this dopamine fueled digital world, whereas it's the LP length record that has crashed and burned."
Veel andere muziekliefhebbers stellen hetzelfde vast. Er komen te weinig albums uit die als coherente kunstwerken kunnen worden beschouwd. Tegelijk, en dat is misschien paradoxaal, komt er heel veel muziek op de markt. Zoveel dat het onbegonnen werk is om het allemaal bij te houden. Om er naar te luisteren. Om er zinvolle uitspraken over te doen. Waardoor al het bovenstaande ook meteen weer in twijfel dient getrokken te worden.
Ondanks deze enigszins pessimistische bedenkingen heb ik toch weer een lijstje gemaakt. Omdat ik het niet laten kan? Misschien wel. Maar ook omdat ik van deze platen werkelijk genoten heb. En ik twijfel er niet aan dat er op dit ogenblik nog heel wat meer albums van een vergelijkbare kwaliteit worden uitgepakt, op de platenspeler gelegd of in de cd-speler geschoven en met aandacht en liefde beluisterd.

  1. Hurray For The Riff Raff – The Navigator

    1 navigator.jpg

  2. Gregg Allman – Southern Blood

    2 southern-blood.jpg

  3. Sam Amidon – The Following Mountain

    3 The+Following+Mountain+LP.jpg

  4. The Dream Syndicate – How Did I Find Myself There?

    4 dream syndicate.jpg

  5. Michael Chapman – 50

    5  Michael-Chapman.jpg

  6. Jason Isbell & the 400 Unit – The Nashville Sound

    6 jason isbell.jpg

  7. Margo Price – All American Made

    7 All+American+Made.jpg

  8. The Deslondes – Hurry Home

    8 deslondes.jpeg

  9. Lee Ann Womack - The Lonely, the Lonesome & the Gone

    9 Lee Ann Womack.jpg

  10. Neil Young – Hitchhiker

    10 Neil-Young-Hitchhiker-.jpg

  11. Bob Dylan – The Bootleg Series Vol. 13 / 1979-1981

    11 trouble no more.jpg

  12. Fleet Foxes – Crack-Up

    12 fleet foxes.jpg

  13. Mount Eerie – A Crow Looked At Me

    13 mount eerie.jpg

  14. Iron & Wine – Beast Epic

    14 IronandWine_BeastEpic.jpg

  15. Tim Buckley – Greetings From West-Hollywood

    15 tim buckley.jpg

  16. Rhiannon Giddens – Freedom Highway

    16 rhiannon giddens.jpg

  17. Valerie June – The Order Of Time

    17 valerie june.jpg

  18. Michael Head And The Red Elastic Band – Adios Señor Pussycat

    18 michael head.jpg

  19. Courtney Barnett & Kurt Vile – Lotta Sea Lice

    19 courtney+barnett+cover.jpg

  20. The Rolling Stones – On Air

    20 on air.jpg

11-12-17

ROEM

phil ochs 3.jpg


Tijdens mijn presentatie van Zéro de conduite zaterdagavond ontsnapte mij in een onbewaakt moment de uitspraak dat iedereen verlangt naar bijval en roem. Dat was in verband met een song van de van geboorte Texaanse singer-songwriter Phil Ochs, ‘The Chords Of Fame’, waarin hij onder meer dit zingt:

“They'll rob you of your innocence, they will put you up for sale
The more that you will find success, the more that you will fail
I been around, I've had my share, and I really can't complain
But I wonder who I left behind the other side of fame”.
Phil Ochs, zelf niet bepaald beroemd geworden, heeft het over de keerzijde van de roem. Hij plaatst bijval en succes in een donker, winters licht. Maar wees hij de roem werkelijk af? Meende hij het wel? Was hij oprecht? Was het geen bluf, de laatste cynische woorden van een mislukkeling*, van een man die geen weg weet met succes?
Hoewel ik er tientallen jaren anders over dacht geloof ik nu dat iedereen die creëert, die iets maakt dat aan zijn verbeelding ontspruit, verlangt naar erkenning, en zelfs naar roem. Al zal dat verlangen niet bij iedereen even sterk zijn. Je mag duizend keer zeggen dat bijval je koud laat, het is niet waar. Nee, ik geloof niet dat het waar is.

Van the ‘The Chords Of Fame’ draaide ik zaterdag een cover uitgevoerd door Melanie Safka, ook een sixtiesmeisje maar wel nog steeds actief. De originele versie van de song is terug te vinden op het allbum ‘Phil Ochs’ Greatest Hits’, dat de ondertitel ’50 Phil Ochs Fans Can’t Be Wrong’ meekreeg, een wrange verwijzing naar ‘50,000,000 Elvis Fans Can't Be Wrong’. 'Greatest Hits' was de laatste studio-elpee van Phil Ochs. Er stond geen enkele hit op.



*Phil Ochs kende aanvankelijk wel succes maar raakte aan lagerwal, werd dakloos, trok uiteindelijk bij zijn zus in, waar hij zich in 1976 verhing. Zijn leven is een soort van film noir, maar dan gesitueerd in Greenwich Village in de swinging sixties.

10-12-17

ZERO DE CONDUITE: CHORDS OF FAME (PLAYLIST)

margo price willie nelson.jpg

Gisteravond weer twee uur parels uit de popmuziek gedraaid op Radio Centraal 106.7 FM in mijn programma Zéro de conduite. Na wat technische problemen in de studio bij de eerste twee nummers is daarna alles op zijn pootjes terechtgekomen. Er was voor een keer geen thema, tenzij de jaartallen 1970 en 2017 daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen.
Ziehier de playlist. Bedankt voor het luisteren!

Walk a Mile In My Shoes - Joe South - Don't It Make You Want To Go Home? - Joe South

Chords Of Fame - Melanie - The Good Book – Phil Ochs

The Dolphins - It's A Beautiful Day - Marrying Maiden – Fred Neil

Wildflowers - Tom Petty - Wildflowers - Tom Petty

Birds [Previously Unreleased Version] - Neil Young - The Archives Vol. 1: 1963-1972 – Neil Young

Refuge Of The Roads - Joni Mitchell - Hejira - Joni Mitchell

I Don't Know What To Say - The Weather Station - The Weather Station – Tamara Lindeman

If You Need To, Keep Time On Me - Fleet Foxes - Crack-Up – Robin Pecknold

Nothing's Gonna Change That Girl - Hurray For The Riff Raff - The Navigator - Alynda Segarra

Slip Away - Barbara Lewis - The Many Grooves Of – Armstrong, Daniel, Terrell

Going Back Home - Ground Hog - Back To The River - More Southern Soul Stories - B. Guy, J. Richardson

Sick And Tired - Johnny Jenkins - Ton-Ton Macoute! - C. Kenner, D. Bartholomew & A. Domino

Wade in the Water - Clover - Clover - Traditional

Parachute Woman - The Rolling Stones - Beggars Banquet - Keith Richards, Mick Jagger

Little Girl Blue - Janis Joplin - I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! - L. Hart, R. Rodgers

Midnight Rider - The Allman Brothers Band - Idlewild South - Gregg Allman, Robert Payne

My Only True Friend - Gregg Allman - Southern Blood - Gregg Allman, Scott Sharrard

Dirty Old Man - Lulu - New Routes - Delaney Bramlett, Mac Davis

Do Right By Me - Margo Price  - All American Made – Margo Price, Jeremy Ivy

Making a Liar Out of Me (Rehearsal) - Bob Dylan - Trouble No More: The Bootleg Series, Vol. 13 / 1979-1981 (Deluxe Edition) – Bob Dylan

Most Likely You Go Your Way (and I'll Go Mine) - Rita Coolidge - Nice Feelin' – Bob Dylan

Fortunate Son - Todd Snider – Peace Queer – John Fogerty

Someday Never Comes - Creedence Clearwater Revival – Mardi Gras - John Fogerty

Percy's Song - Arlo Guthrie - Washington County – Bob Dylan

How Sweet I Roamed – Acetone: 1992-2001 – Acetone – William Blake, Ed Sanders

Precious Memories - J.J. Cale - Okie - Traditional

Stories We Could Tell - John Sebastian - Tarzana Kid – John Sebastion

Do For The Others - Stephen Stills - Stephen Stills 1 - Stephen Stills

alynda segarra.jpg

Reserve:

Easy Now - Eric Clapton - Eric Clapton 1st - Eric Clapton

Nature's Way - Spirit - Twelve Dreams Of Dr. Sardonicus - Randy California

All The Things - The Byrds - (Untitled) - Roger McGuinn, Jacques Levy

She Don't Care About Time - Chris Hillman - Bidin' My Time – Gene Clark

Working Family - Michael Head & The Red Elastic Band - Adiós Señor Pussycat - Head

Looper - Moby Grape - Truly Fine Citizen - P.S. Lewis

No Time - The Guess Who - Greatest Hits – Bachman, Cummings

(Nothing Is Everything) Let's See Action - Pete Townshend - Who Came First – Pete Townshend

You Got A Reputation - Tim Hardin - Hange On To A Dream: The Verve Recordings - Tim Hardin

Fortune - Sam Amidon - The Following Mountain - Sam Amidon

Forest Fire - Mount Eerie - A Crow Looked at Me – Phil Elverum

Beautiful Friend - The Deslondes - Hurry Home - Snyder, Cutler, Tourville, Downing, Doores

arlo washington.jpg

Zéro de conduite is een (meestal) thematisch programma gewijd aan popcultuur op Radio Centraal 106.7 FM (en streaming) in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds.

Afbeeldingen: Margo Price & Willie Nelson; Alynda Lee Segarra (Hurray For The Riff Raff); Arlo Guthrie.

09-12-17

ZERO DE CONDUITE: CHORDS OF FAME

working on a groovy thing.jpg

Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan popcultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve bakvis en drie forellenkoppen. Uniek in het zich steeds verder uitdijende universum. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via streaming
 beluisteren.  Hier vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.

In de aflevering van Zéro de conduite van vandaag gaat het opnieuw om de sfeer, om wat ontstaat door de opeenvolging van songs (melodie/ritme/tekst) en gesproken woord. In september 2013 wilde ik al breken met rond een thema opgebouwde programma’s, vooral omdat er wat sleet op de formule was gekomen. Ik maakte al dergelijke programma’s sinds 1982. Stilaan was zowat iedereen thematische radioshows gaan maken. Ik wilde iets anders gaan doen. Maar die beslissing, als het dat al was, vergat ik gauw, de thema’s lieten mij voorlopig niet met rust. Het idee van sferen was nochtans interessant.
Ik zal hier even herhalen wat ik toen schreef: “Voortaan en tot nader order ga ik op zoek naar sferen… Ik gebruik het woord sfeer in de betekenis van “gedachten en gevoelens die de gemoederen bezighouden”, wat toch heel wat mogelijkheden geeft. Sfeer als een stemming; gestemde muziekinstrumenten en stemmen die een stemming scheppen, die de luisteraar in stemming brengen.
Een sfeer (sphaira) is ook “een bolvormig volume rond een centraal punt”. Dat kan ik ook gebruiken. Zo zou elke song in dit programma een centraal punt van zijn eigen sfeer kunnen zijn, maar ook van het hele programma, alle punten samen vormen met hun eigen sferen de algemene sfeer, die toch voor elke luisteraar weer anders zal zijn. Het fijne van zo’n sfeer is dat ik van een punt kan vertrekken en er op het einde ook weer uit kan komen: het einde is het begin. Dat is goed, want eigenlijk weet ik niet van ophouden. Op die manier kan ik het programma beëindigen zonder er daadwerkelijk mee op te houden. Ik onthoud het begin dat het einde is, blijf er trouw aan en kom er in volgend programma op terug, om dan een andere sfeer te scheppen.”

Buiten mijn wil is er toch nog een thema in deze selectie geslopen en wel “Hogere Sferen van 1970 tot 2017”. De playlist is voor het grootste deel al een week klaar. (Wegens ziekte heb ik vorige week niet kunnen uitzenden.) Vandaag maak ik hem nog niet publiek. Laat mijn songkeuze nog even een verrassing blijven. Veel luisterplezier.

 hejira.jpg

Research, samenstelling en presentatie: Martin Pulaski

03-12-17

DUIVEL VAN DE ONRUST

night and the city 2.jpg

Je had genoeg van de stad. Ze had je afgemat: het rumoer, de kitsch, de uitlaatgassen, de shoppers, de junkies en dronkaards en het nachtelijk geweld. Het gebrek aan manieren, aan savoir-vivre. Je dacht aan Will Oldhams woorden, “I could fuck a mountain". Zo kwam het dat je naar de bergen ging, één week, twee weken… Daar vergat je de tijd, de dagen. Je was in goed gezelschap. Friedrich Nietzsche, Thomas Mann, Werner Herzog, Percy Shelley. Maar die mannen hadden nog een air van stedelijkheid. Je ging naar de hillbillies. Naar Dolly Parton met haar bergluchtstem. Naar Bill Monroe, en de vele bluegrassbroers, de McReynolds, de Stanleys, de Delmores… Je zag er muzikanten hun instrumenten inpluggen en hoorde ze je oren verdoven, maar onder die laag elektriciteit hoorde je nog steeds de ziel van de hillbilly. En zo, met een reiskoffer vol bergliederen, keerde je terug naar de stad, waar je altijd naar was blijven verlangen. Omdat de stad nooit inslaapt en het er nooit volstrekt donker is. Maar je wist dat je er op een dag weer van zou gaan walgen, dat je weer naar de heuvellanden zou afreizen. Naar Kentucky of, dichterbij, naar Tirol, Umbrië, de Twelve Bens in Ierland. En zo zou het blijven duren, met die duivel van de onrust in je ziel.


... 

Afbeelding: Jules Dassin, Night and the City.

07-11-17

EEN MEXICO VAN HET HART

alfredo garcia_edited.jpg

“Solitude is the profoundest fact of the human condition. Man is the only being who knows he is alone, and the only one who seeks out another. His nature - if that word can be used in reference to man, who has ‘invented’ himself by saying ‘no’ to nature - consists in his longing to realize himself in another. Man is nostalgia and a search for communion. Therefore, when he is aware of himself he is aware of his lack of another, that is, of his solitude.”
Octavio Paz, The Labyrinth Of Solitude.

Ik herinner mij een rit met de Greyhound van San Antonio in Texas naar Laredo, een stadje gelegen op de Noordelijke oever van de Rio Grande. Aan de overkant, in Mexico, ligt Nuevo Laredo, dat ik kende van een Tex Mex-liedje van the Sir Douglas Quintet. In Laredo vluchtte ik vanwege de verzengende hitte meteen een hotel in waar de koelte van de lobby mij voor een gewisse dood behoedde. Ik dacht aan The Streets 0f Laredo van Johnny Cash, voor mij een van zijn mooiste songs, hoewel hij het niet zelf heeft geschreven. I spied a young cowboy all dressed in white linen. Daarna te voet de streng bewaakte grens over. Bedelaars, dealers, hoeren, tandartsen, slechte tequila. Nuevo Laredo, Mexico.

Ik herinner mij de films van Sam Peckinpah, Pat Garrett and Billy the Kid, The Wild Bunch en vooral The Getaway, waarin  Steve McQueen en Ali McGraw, met de hulp van Slim Pickens, kunnen ontsnappen naar Mexico. In weinig films loopt het met misdadigers  zo goed af. Het is niet toevallig dat Dan Stuart van de rockgroep Green On Red Slim Pickens in een van zijn songs bij naam noemt. Dan Stuart heeft het wel vaker over zulke karakteracteurs, ook over Warren Oates, hoofdrolspeler in Bring Me The Head Of Alfredo Garcia, ook van Peckinpah. Oates doorkruist in die film Mexico, met het bewuste hoofd in een vuile linnen zak, bebloed, vol vliegen. Hijzelf ook stinkend van het zweet, bebloed, onder de vliegen. Zijn van de Mexicaanse hitte en moordlust op hol geslagen blik.

Ik herinner mij de Border Trilogy van Cormac McCarthy. All The Pretty Horses, The Crossing, Cities of the Plain. Tragische liefdesavonturen in het woeste Noorden van Mexico. Paarden, vacqueros (in enkele Noord-Amerikaanse staten heten ze buckaroos), bandieten. De mythische deelstaten Sonora, Chihuahua, Durango. Bob Dylan’s Romance In Durango, gedeeltelijk geïnspireerd door zijn samenwerking met Peckinpah. En net als Elvis trekt Dylan naar Acapulco, om er fun te beleven. Op zoek naar goedkope cocaïne, hoeren, pokerpartners?
Fun-In-Acapulco.jpg

Tientallen films herinner ik mij over het labyrint van de eenzaamheid, zoals begenadigd dichter Octavio Paz het land noemt. John Hustons The Treasure Of The Sierra Madre. Met Walter Huston en Humphrey Bogart. Hebzucht stort de goudzoekende antihelden in de afgrond. Niet alleen koorts leidt naar het inferno. “Hell is my natural habitat,” zijn de woorden van Geoffrey Firmin, de aan alcohol verslaafde Consul uit Quauhnahuac (Cuernavaca), in Mexico – uit de sublieme roman Under The Vulcano van Malcolm Lowry, een auteur die zich heeft doodgedronken in Mexico en elders. John Huston heeft het boek verfilmd, een moeilijke opdracht, ook al kon hij over Albert Finney beschikken voor de rol van de Consul. Een indrukwekkende Canadese documentaire uit 1976: Volcano: An Inquiry Into the Life and Death of Malcolm Lowry, van Donald Brittain en John Kramer. Met Richard Burtons stem als hoofdacteur.
MALCOLM LOWRY.jpg

Ik vermeld terloops nog John Sayles’ kleine maar sterke film Lone Star, gesitueerd in het grensstadje Frontera in Texas. Een originele en kritische kijk op de problemen van zo’n melting pot. Met een prima soundtrack, die mij vertrouwd maakte met de liederen van Lydia Mendoza.

Mexico is tegelijk reëel en een verzinsel. Alleen al de muziek uit en over dat land zit barstensvol stof waar je dromen van gemaakt zijn. Of verhalen. Je ontmoet er bizarre mensen, engelen, duivels, uit de echt gescheiden gokkers; je gaat op uitstap naar Laredo, Ciudad Juarez, Acapulco, Tijuana; er is Amor en de taal van de liefde, extase, uitputting, hitte, seks, verdovende middelen, moordlust, wanhoop, eenzaamheid.  Je zwerft door grensstadjes in Arizona, Californië en Texas. Slangen, woestijn, tequila, mezcal, zwetende paarden, macho’s met gevaarlijke messen en machinegeweren. De hel en de hemel op aarde. Mexico City Blues van Jack Kerouac. Neonlicht. Lost highways. Mexicaanse country & western. Een Mexico van de verbeelding. Een Mexico van het hart.
nuevo laredo, mexico II (2).jpg

Afbeeldingen: Warren Oates in 'Bring Me the Head of Alfredo Garcia' (Sam Peckinpah); Elvis Presley in 'Fun In Acapulco' (Richard Thorpe); Malcolm Lowry; Nuevo Laredo (Martin Pulaski)

04-11-17

ZERO DE CONDUITE: GITAREN, GITAREN EN GITAREN

marlon brando the fugitive kind.jpg

Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan popcultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve bakvis en drie forellenkoppen. Uniek in het zich steeds verder uitdijende multiversum. Stem af op 106.7 FM. 

Je kunt Zéro via streaming beluisteren. Hier vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.link wray.jpg

“Guitars will play your grand finale.
Down in some Tularosa alley,
Maybe in the Rio Pecos valley
Billy, you’re so far away from home.”
Bob Dylan


Als ik aan gitaren denk denk ik onwillekeurig aan blues- en rockmuzikanten. Namen die mij meteen te binnen schieten zijn Guitar Slim, Jimi Hendrix, Jeff Beck, Freddie King, Peter Green en Link Wray. Namen van oude of al geruime tijd dode mannen. Op die manier herleidt mijn wat vastgeroest denken een rijke werkelijkheid tot een armere fictie: die van de elektrische gitaar en de gitaargoden. Want de gitaar is zoveel meer dan een blues- en rockinstrument. Ik wil hier niet de hele geschiedenis van de oude Griekse kithara via de Spaanse barokgitaar en de rol van dat snaarinstrument aan het hof van Lodewijk XIV uit de doeken doen. Elke melomaan wordt geacht die te kennen. Of net niet, want je kan even goed een primitivo (en daarmee bedoel ik niet de wijn) zijn en toch van muziek en gitaren houden. De wereld behoort niet alleen toe aan snobs, kenners en veelweters.

Als ik aan gitaren denk denk ik eveneens aan het mooie, lange gedicht ‘The Man with the Blue Guitar’ van Wallace Stevens. Dat begint als volgt:
“The man bent over his guitar, / A shearsman of sorts. The day was green.//
They said, ‘You have a blue guitar, / You do not play things as they are.”
Met die vier regels is veel gezegd. Ze geven onder meer een impressie van het gitaarspel van Jimi Hendrix. Net zoals in Hendrix’ muziek hoor je er onbekende werelden in.
Deze aflevering van Zéro de conduite gaat over songs die over gitaren gaan. Niet één van de songteksten die we gaan horen is even sterk als het gedicht van Wallace Stevens, maar in combinatie met de muziek mogen ze zeker gehoord worden. Sommige van deze liederen zijn er zelfs voor lange tijd, zoveel is zeker. Andere zijn trash, kitsch, amusement. De context bepaalt hoe goed of slecht trash kan zijn. Onlangs zag ik een voorstelling van het theatergezelschap De warme winkel over de Russische dichter Majakovski. Op een nogal plechtig moment weerklonk opeens het überkitschnummer ‘Junge komm bald wieder’ van Freddy Quinn. Opeens werd het een groot kunstwerk. Iets gelijkaardigs gebeurt in heel wat films van Rainer Werner Fassbinder. Tijdloze muziek kan dan weer naar beneden gehaald worden in zielloze films of televisieseries. Dit programma van ons heeft als een doelstelling liederen zowel vulgair als heilig te maken.

Veel luisterplezier!
JOHNNY GUITAR ALBUM.jpg

The Guitar - Guy Clark - Somedays The Song Writes You - Guy Clark

This Old Guitar - Neil Young - Prairie Wind - Neil Young

For A Spanish Guitar - Gene Clark - White Light - Gene Clark

Rhythm Guitar - Emmylou Harris - The Ballad Of Sally Rose - Emmylou Harris, Paul Kennerley

Guitar Town - Steve Earle - Guitar Town - Steve Earle

Miss Williams' Guitar - The Jayhawks - Tomorrow The Green Grass - Gary Louris, Mark Olson

Perfectly Good Guitar - John Hiatt - The Best Of John Hiatt - John Hiatt

Steel Guitar Rag - John Fahey - The Dance Of Death & Other Plantation Favorites - Sylvester Weaver

Steel Guitar Heaven - Ry Cooder - I, Flathead - Ry Cooder

The Guitar Player (The Ballad Of James Burton) - James Burton - James Burton: The Early Years [1956-1969] - Scott Turner

Tennessee Flat-Top Box - Johnny Cash - Man In Black - The Very Best Of Johnny Cash – John R. Cash

Guitar Man - Elvis Presley - Clambake - Jerry Reed

Daddy Frank (The Guitar Man) - Merle Haggard - Let Me Tell You About a Song – Merle Haggard

Ragtime Blue Guitar – Steve Young - Seven Bridges Road: The Complete Recordings - Steve Young

Dolly Parton's Guitar - Lee Hazlewood - Back On The Street Again - Lee Hazlewood

Second Fiddle (To an Old Guitar) - Jean Shepard - Honky-Tonk Heroine: Classic Capitol Recordings, 1952-1964 - Betty Amos, Bob Amos

Guitar Child - Duane Eddy & The Rebelettes - Break-A-Way: The Songs Of Jackie De Shannon 1961-1967 - Sharon Sheeley

Wild Guitar Trailer (1962) - Dialogue - The Wild Wild World Of Mondo Movies Music

Hully Gully Guitar - The Percells - Girls With Guitars - Peter Antell,  John Linde

Guitars, guitars, guitars - Al Casey With The K-C-Ettes - Califia - The Songs Of Lee Hazlewood - Lee Hazlewood

Mr Guitar - Link Wray & The RayMen - Early Recordings - Link Wray

Space Guitar - Johnny "Guitar" Watson - Space Guitar - John Watson

Johnny B. Goode - Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top - Chuck Berry

Guitar Lovin' Man - John Lee Hooker - Don't Turn Me From Your Door - John Lee Hooker

Me and My Guitar - Freddie King - Texas Cannonball - Chuck Blackwell, Leon Russell

Play My Guitar - Quicksilver Messenger Service - Quicksilver – Dino Valente

While My Guitar Gently Weeps - The Beatles - The Beatles (White Album) - George Harrison

The Lonesome Guitar Strangler - Dr. John - Babylon - Mac Rebennack

Ziggy Stardust - David Bowie - The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars - David Bowie

Impossible Guitar - Phil Manzanera - Primitive Guitars - Phil Manzanera

Solo Guitar with Tin Foil - Brian Eno & David Byrne - My Life In The Bush Of Ghosts - Eno, Byrne

Guitarra - Madredeus - Ainda – Magalhães

mazzy star.jpg

Bonus Tracks

Five String Serenade - Mazzy Star - So Tonight That I Might See - Arthur Lee

That Black Guitar - The Walkabouts - Train Leaves at Eight - Chris Eckman

Song for a Blue Guitar - Red House Painters - Songs for a Blue Guitar -  Mark Kozelek

Torn And Frayed - The Rolling Stones - Exile On Main Street - Keith Richards, Mick Jagger

Guitar Man Upstairs - Drive-By Truckers - Southern Rock Opera: Act I - Drive-By Truckers

Real Live Bleeding Fingers & Broken Guitar Strings - Lucinda Williams - World Without Tears - Lucinda Williams

Johnny B. Goode - Grateful Dead - Skull & Roses - Chuck Berry

Stan's Guitar - Davy Graham - Davy Graham (A Scholar & A Gentleman) - Stan Watson

Johnny Guitar - Peggy Lee - The Peggy Lee Songbook: There'll Be Another Spring - Peggy Lee, Victor Young

Billy 4 - Bob Dylan - Pat Garrett & Billy The Kid - Bob Dylan

Johnny-Guitar-Watson.jpg

Research, presentatie en techniek: Martin Pulaski

08-10-17

ZERO DE CONDUITE: TALK IS CHEAP (2)

blondie___parallel_lines.jpg

Secrets and sharing soda, that's how our time began
Love is a story told to a friend, it's second hand
But I'll listen to his questions, I'll give my answers when they're found
He says she keeps him guessing, but I know she keeps him down
She speaks in sorry sentences, miraculous repentances
I don't believe her
Tomorrow he will come to me and speak his sorrow endlessly
And ask me why
Why can't I leave her?
He comes for conversation, I comfort him sometimes
Comfort and consultation, he knows that's what he'll find

Joni Mitchell, Conversation
joni 1.jpg

Met bovenstaande regels begon gisteravond Zéro de conduite. Het thema was echter niet liefde of ontrouw maar gepraat. We beluisterden allerlei songs over allerlei vormen van praten. De titel, ontleend aan Van Morrisons barse blues ‘Talk Is Cheap’, dekt natuurlijk niet de hele lading. Sommige woorden en zinnen en soms zelfs hele monologen en conversaties blijven ook uitgesproken van goud of ander edel metaal. (Van Morrison zingt letterlijk “talk is cheap almost all the time”).
De afsluiter van het programma was geheel toevallig Frankie Lee Sims’ ‘I done talked and I done talked’. Ik weet niet meer hoe het kwam maar toen ik die song nog eens hoorde bedacht ik dat de duivel niet alleen tot de mooiste muziek inspireert maar ook het laatste woord heeft. Is dat echter de les die ik gisteravond heb geleerd? Zeker niet. Wat ik opnieuw besefte was hoe mooi meisjes kunnen praten, ook al klinkt het in de ogen van iemand als Van Morrison “blah, blah, blah”. Nee hoor, daarin geef ik hem ongelijk. Ik hoor net als Elvis Costello en Dave Edmunds meisjes heel graag praten. En volgende maand wil ik opnieuw zo’n heftige en hartige Zéro maken.

Dit is de volledige playlist gevolgd door titels van songs die ik helaas niet de ether in heb kunnen sturen.

Playlist

Conversation - Joni Mitchell - Ladies Of The Canyon - Joni Mitchell

Everybody's Talkin' - Fred Neil - The Many Sides Of Fred Neil - Fred Neil

I Had A Talk With My Woman - Tim Buckley - Lorca - Tim Buckley

Don't Talk To Strangers - Sons Of Champlin - Fat City – Bob Durand, Ron Elliott

I'm Not Talking - The Yardbirds - Ultimate! - Mose Allison

Talk To You - The Small Faces - Small Faces - Marriott, Lane

Talk Talk - The Music Machine - Nuggets: Original Artyfacts From The First Psychedelic Era, Vol. 2 - Sean Bonniwell

Let's Talk About Girls - Chocolate Watchband - No Way Out! - Manny Freiser

Girls That Don't Talk - The Undertones - Hypnotized - John O'Neill, Feargal Sharkey

Girls Talk - Dave Edmunds - Repeat When Necessary - Elvis Costello

Talking In The Dark - Elvis Costello & The Attractions - Armed Forces - Elvis Costello

Talk Of The Town - The Pretenders - Pretenders II - Chrissie Hynde

Hanging On The Telephone - Blondie - Parallel Lines - Jack Lee

If Money Talks - Jason & The Scorchers - Lost & Found - Perry A. Baggs, Larry Napier

Gravity Talks - Green on Red - Gravity Talks - Cacavas, Stuart

Talking In My Sleep - The Rain Parade - Emergency Third Rail Power Trip - David Roback, Matt Piucci

Talk About The Passion - R.E.M. - Murmur - Bill Berry, Michael Stipe, Mike Mills, Peter Buck

Small Town Talk - Bobby Charles - Bobby Charles - Bobby Charles, Rick Danko

We Can Talk - The Band - Music From Big Pink - Richard Manuel

We Better Talk This Over - Bob Dylan - Street Legal - Bob Dylan

Talk To Me - Southside Johnny & The Asbury Jukes - Hearts Of Stone - Bruce Springsteen

Talk, Talk - James Carr - The Complete Goldwax Singles - Bill Husky

Keep On Talking - Arthur Conley - I'm Living Good - Dan Penn, Spooner Oldham

Talk To Me, Talk To Me (Soul '69 Outtake) - Aretha Franklin - Rare & Unreleased Recordings From The Golden Reign Of The Queen Of Soul - Joe Seneca

Talk To Me, Talk To Me - Little Willie John - The King Sessions 1958-1960 - Joe Seneca

chiffons.jpg

Sweet Talking Guy - The Chiffons - The Laurie Records Story, Vol. 1 – Morris, Greenberg

You Talk Too Much - Joe Jones & His Orchestra - The Golden Age Of American Rock & Roll - Vol 9 – Jones, Hall

Baby Talk - Jan & Dean - Lou Adler: A Musical History - Schwarz

Telephone Conversation - Frank Zappa & The Mothers of Invention - We're Only In It for the Money - Frank Zappa

I'm Talking About You - Chuck Berry - New Juke Box Hits - Chuck Berry

Double Talkin' Baby - Gene Vincent – Gene Vincent and the Blue Caps! - D. Wolfe

Let's Talk About Us - Jerry Lee Lewis - Jerry Lee's Greatest! - Otis Blackwell

Hush Your Mouth - Bo Diddley - The Story Of Bo Diddley : The Very Best Of Bo Diddley – E. McDaniel

Mama, Keep Your Big Mouth Shut - The Pretty Things - The Pretty Things - E. McDaniel

Talk Is Cheap - Van Morrison - Down The Road - Van Morrison

Don't Start Me Talking - Lightnin' Slim - Rooster Blues - Jerry West

I Done Talked and I Done Talked - Frankie Lee Sims - Lucy Mae Blues – Sims

aretha_franklin_soul_69.jpg

Bonus tracks

Mama Talk To Your Daughter - J.B. Lenoir - Eisenhower Blues - Alex Atkins

Hear Me Talkin' - Lightnin' Hopkins - Come And Get It: The Herald Records Story 1953-1962 - Lightnin’ Hopkins

No One to Talk To (But the Blues) - Lefty Frizzell - The One and Only Lefty Frizzell (bonus track)  - Walker, Sherry

The Girl They Talk About - Johnny Paycheck - The Little Darlin' Sound Of Johnny Paycheck: The Beginning - Karen Keeley, Larry Lee

Talk To Me Lonesome Heart - George Jones - Blue & Lonesome - James O’Gwynne

Loose Talk - Buck Owens - The Fabulous Country Music Sound Of Buck Owens - A. Lucas, F. Hart

Talk To Your Heart - Ray Price - The Essential Ray Price 1951-1962 - L. Ulrich, C.M. Bradley

Never Talk About It - Tift Merritt - See You On The Moon - Tift Merritt

Talk To Me Devil, Again - Magnolia Electric Co. - Fading Trails -  Jason Molina

If I Could Talk I'd Tell You - The Lemonheads - Car Button Cloth - Eugene Kelley, Evan Dando

Something About What Happens When We Talk - Lucinda Williams - Sweet Old World - L. Williams

Talk To Me While I'm Listening - Nanci Griffith - Flyer - Nanci Griffith

People Talkin' - Hurray For The Riff Raff - My Dearest Darkest Neighbor - Alynda Lee Segarra

Talk To Me - Tindersticks - Tindersticks [II] - Alistair McAuley , David Boulter, Dickon Hinchliffe, Mark Colwill, Neil Fraser, Stuart A. Staples, Tindersticks

Miss Pamela's First Conversation With The Plaster Casters Of Chicago - GTO’S - Permanent Damage – GTO’s

Les-Girls.jpg

07-10-17

ZERO DE CONDUITE: TALK IS CHEAP

rain parade.jpg


Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan popcultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve bakvis en drie forellenkoppen. Uniek in het zich steeds verder uitdijende multiversum. Stem af op 106.7 FM. 


Je kunt Zéro via 
streaming beluisteren. Hier vind je meer informatie over de zender en de andere radiomakers.  
the_pretenders-pretenders 2.jpg

Vanavond gaan we praten, want ‘talk is cheap’ en conversaties zijn heilzaam voor lichaam en geest. Zelf praten we zo weinig mogelijk, we laten dat aan de liedjes over, die doen dat welsprekend en meestal met welluidende stem. Al dat gepraat is nergens goed voor, zou je echter kunnen opwerpen. Veel beter te zwijgen en te luisteren naar de stilte, zoals Van Morrison en andere mystici ons aanraden. Maar er zijn uitzonderingen, zeker als het gepraat zo melodieus is als dat van Chrissie Hynde of Bobby Charles, zo opzwepend als dat van the Undertones en the Small Faces, zo psychedelisch als dat van the Rain Parade en Green On Red. Om maar enkele voorbeelden te geven. O ja, en wat dacht je van het gepraat in de juke joints en de honky tonks? Sfeervol toch? Hypnotiserend zelfs.

Veel luisterplezier!

(Om het allemaal wat verrassend te houden verklap ik de songkeuze nog niet. De playlist verschijnt hier morgen.)
hypnotised.jpg

Research, presentatie en techniek: Martin Pulaski

03-10-17

VAARWEL TOM PETTY

tom petty.jpg
Vaarwel Tom Petty, onbekende tweelingbroer,
weggevlucht in de donkerste Amerikaanse nacht.

02-09-17

ZERO DE CONDUITE: PLAATSEN

only-lovers-left-alive.jpg

Zéro de conduite is een stemmingsafhankelijke, twee uur durende populaire popcyclus op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve griet en een forellenkop. Uniek in het zich steeds verder uitdijende multiversum. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via 
streaming beluisteren. Hier
vind je meer informatie over de radio.

Plaatsen, plaatsnamen. Als ik deze woorden neerschrijf denk ik meteen aan een hoofdstuk in ‘In de schaduw van de bloeiende meisjes’ van Marcel Proust, hoewel ik me niet meer zo goed herinner wat de schrijver daarin ter sprake brengt en ik niet veel zin heb om mij opnieuw - in dit kort tijdbestek - in de lange zinnen van de recherche onder te dompelen. Het komt erop neer, denk ik, dat plaatsnamen voor ons meer betoverend zijn dan de werkelijke plaatsen waar ze naar verwijzen. In onze verbeelding maken wij een reis naar laten we zeggen Los Angeles, een plaats waar we nooit geweest zijn. Alles aan die ingebeelde stad is buitengewoon, magisch, overrompelend. Als wij evenwel in werkelijkheid in Los Angeles aankomen zijn we enigszins teleurgesteld. Het stralende licht dat we ons daar voorgesteld hadden is flets, de heldere lucht is verre van zuiver, ondanks de Stille Oceaan. Waren we dan vergeten dat er miljoenen auto’s rondrijden in Los Angeles? Ja, dat waren we. Het magische van de stad zit hem in de naam. Om die reden zijn, denk ik, liedjes over steden vaak mooier dan de steden zelf. En ongeveer hetzelfde geldt voor plaatsnamen, ook voor die van pleinen en straten en rivieren en zo meer. Ik weet nog heel goed hoe teleurgesteld ik was toen ik voor de eerste keer (in 1992) in New Orleans op de Mississippi uitkeek. Vooral dank zij de muziek die daar op zoveel plaatsen gespeeld werd kon ik die teleurstelling te boven komen en lukte het mij om de betovering van de stad en de rivier alsnog te ondergaan. (Het zijn bijgevolg niet alleen de namen die het hem doen, maar ook de muziek, de melodieën, de liedjes.)
Iets anders zijn de plaatsen die we ons herinneren vanwege geliefden en vrienden die we er hebben ontmoet. Als we de naam horen van een plaats waar we een geliefde innig hebben omhelsd kan het gebeuren dat we die omhelzing opnieuw beleven. De plaatsnaam – en de herinneringen die hij met zich meebrengt – zorgt ervoor dat we niets meer zien van de banale werkelijkheid van het moment zelf.
Maar goed, voldoende gemijmerd - terwijl het hier in de eerste plaats toch om de muziek gaat.
Veel luisterplezier!
mott-the-hoople.jpg

There's A Place The Beatles - Please Please Me - Lennon-McCartney - 1963

Places I Know - Mike Cooper - Places I Know – Mike Cooper - 1971

Turin at Night - John Cale - Le Vent de la Nuit (bande originale du film) - John Cale - 1999

Streets Of Tangier - Jozef Van Wissem & SQURL - Only Lovers Left Alive – Jozef Van Wissem - 2014

Sous Le Ciel De Paris - Édith Piaf - Ses Plus Belles Chansons  - Paroles : Jean Dréjac / Musique : Hubert Giraud - 1954

Berlin - Lou Reed - Lou Reed - Lou Reed - 1972

Amsterdam - Wally Tax - Tax Free – Wally Tax - 1970

A Minor Place - Bonnie "Prince" Billy - I See A Darkness - Will Oldham - 1999

The Nearest Faraway Place - The Beach Boys - 20/20 - Bruce Johnston - 1969

Neighborhood Blues - David Kauffman & Eric Caboor - Songs from Suicide Bridge - E. Caboor – 1984 / 2015

Angel of Eighth Avenue - Mott The Hoople - Wildlife – Ian Hunter - 1971

The Lord Is in This Place ... How Dreadful Is This Place - Fairport Convention - What We Did on Our Holidays - Sandy Denny, Ashley Hutchings, Richard Thompson - 1968

Powis Square - Ry Cooder - Performance: Original Motion Picture Soundtrack  - Ry Cooder - 1970

performance.jpg

Shakedown On 9th Street - Ryan Adams - Heartbreaker - Ryan Adams - 2000

Union Square - Tom Waits - Rain Dogs - Tom Waits - 1985

Down By The Water - PJ Harvey - To Bring You My Love - Polly Jean Harvey - 1994

The Guns of Brixton - The Clash - London Calling - Paul Simonon - 1979

The Paris Match - The Style Council - Café Bleu - Paul Weller - 1984

The Ballad Of Lucy Jordan - Marianne Faithfull - Broken English - Shel Silverstein - 1979

Going Down To Liverpool - The Bangles – All Over the Place – Kimberley Rew - 1984

Venus Of Avenue D - Mink DeVille - Cabretta – Mink DeVille - 1977

cabretta.jpg

No Place So Alone - Tindersticks - Falling Down A Mountain - Stuart A. Staples - 2010

St. Mark's Place - Mick Harvey - The Journey Is Long - Jeffrey Lee Pierce - 2012

Apartment 6 - Green On Red - Green On Red - 1983

Milly's Garden - Steve Gunn - Way Out Weather – Steve Gunn - 2014

A Place Where I Know - Tarnation - Mirador – Paula Frazer - 1997

Street Scene In A Frontier Town - Bill Frisell - Have A Little Faith - Aaron Copland - 1993

Montgomery - Magnolia Electric Co. - Fading Trails – Jason Molina  - 2006

Montgomery in the Rain - Steve Young - Seven Bridges Road: The Complete Recordings – Steve Young - 1972

I Must Be In A Good Place Now - Bobby Charles - Eponymous -  Bobby Charles - 1972
bobby charles.jpg

Liverpool Lullaby - Judy Collins - In My Life - Stan Kelly-Bootle - 1966

Ventura Boulevard - The Everly Brothers - Roots – Ron Elliott - 1968

Gibsom Street - Laura Nyro - Stoned Soul Picnic: The Best Of Laura Nyro - Laura Nyro - 1969

Mobile Blue - Mickey Newbury - Frisco Mabel Joy - Mickey Newbury - 1971

Tupelo - Jason Isbell & The 400 Unit - The Nashville Sound -  Jason Isbell - 2017

On Grafton Street - Nanci Griffith - Flyer - Nanci Griffith, Fred Koller - 1994

Toulouse Street - The Doobie Brothers - Toulouse Street - The Doobie Brothers – 1972
john lee hooker.jpg

Bonus Tracks

Tuesday Night in Memphis - John Lurie - Mystery Train – John Lurie - 1989

Across 110th Street - Bobby Womack - Jackie Brown - Bobby Womack - 1972

Tenth Avenue Freeze Out - Bruce Springsteen - Born To Run - B. Springsteen - 1975

San Francisco - John Lee Hooker - The Big Soul of John Lee Hooker - John Lee Hooker - 2016

Sarah Street - Otis Spann - The Blues of Otis Spann – Otis Spann - 1995

The Usual Place - Don Covay - The Platinum Collection – Dan Covay  - 2007

Same Time Same Place - Mable John - The Complete Stax/Volt Singles: 1959-1968 - Isaac Hayes, David Porter – 1991 reissue

The Soulful Shack - Smokey Robinson & The Miracles - Make It Happen - William Smokey Robinson - 1970

Smokey Places - The Corsairs - Chess Chartbusters Vol. 5 - Abner Spector - 1961

A Quiet Place - Garnet Mimms & The Enchanters - In The Naked City - Samuel Bell, Norman Meade – 1964
pj harvey3.jpg

Research, techniek & presentatie: Martin Pulaski

Afbeeldingen: Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch); Mott the Hoople; Performance (Nicolas Roeg); Mink DeVille, Cabretta; Bobby Charles; John Lee Hooker; PJ Harvey

17-08-17

ELVIS IS DOOD

elvis.jpg


“Elvis Aaron Presley died August 16th at his home, Graceland Mansion, in Memphis. The victim of a heart attack, he was 42. He was born in January 8th, 1935, in Tupelo, Mississippi, the son of a truck driver and a sewing machine operator.”

Dagboeknotitie. Antwerpen, 17 augustus 1977.

01-07-17

ZERO DE CONDUITE: MISSING YEARS

La-Chute-de-la-Maison-Usher-2.jpg

Zéro de conduite is een stemmingsafhankelijke, twee uur durende populaire popcyclus op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Een muzikaal evenement voor anderhalve man en een paardenstaart. Uniek in het zich steeds verder uitdijende multiversum. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via streaming beluisteren. Hier vind je meer informatie over de radio.

howlin-wolf-549fc26c69bdf.jpg

Als je het leven als een aaneenschakeling van jaren bekijkt is het angstwekkend kort. Dan zijn we niet beter af dan bloemen of vlinders. De vraag is of we hoe dan ook wel beter af zijn. Maar het lijkt me alleszins een beter idee om het leven anders te zien. Er is geen sprake van chronologie en lineaire tijd. Er zijn momenten, ogenblikken, extases; een kus kan oneindig lijken te duren. Je vergeet de tijd.
Een verjaardag maakt mij altijd melancholisch. Op het eerste zicht toch: weer een jaar voorbij. Maar als ik dan terugdenk aan wat ik allemaal heb gedaan en had kunnen doen, lijkt dat jaar veel rijker te zijn dan een jaartal.
Waarom een programma maken over de jaren? Omdat het thema me een week of zo geleden werd aangereikt. Ik had eerst aan iets anders gedacht, was vervolgens in slaap gevallen en bij het ontwaken was ik vergeten wat het was. Op mijn nachtkastje zag ik ‘The Years’ van Virginia Woolf liggen. Dat is een goed alternatief, dacht ik, de jaren. Ik hoef niet langer te zoeken. Nu alleen nog een keuze maken. Ik kwam al gauw aan zeven uur songs, nog geen jaar, maar toch… Ik had er een jaar over kunnen doen om een ultieme selectie van twee uur te maken, maar ik moest genadeloos zijn. Zéro de conduite duurt maar twee uur. Maar kijk, ook dat is relatief. Laat ik ervan uitgaan dat het twee lange uren zullen zijn, niet van verveling, maar van eindeloos genot. Luistergenot.


Met liefde opgedragen aan mijn oude vriend Yves Anné (artiestennaam Yves Year), overleden op 19 juni 2011. 2011 was een rampzalig jaar. Denk maar aan Fukushima, denk maar aan de Arabische ‘revolutie’.

prine-john-504f0b3c8b667.jpg

Here We Are In The Years - Neil Young – Neil Young (First Album) - Neil Young - 1969

1975 - Gene Clark - White Light - Gene Clark - 1971

100 Years - Nancy Sinatra – Nancy In London - Lee Hazlewood - 1966

Paris 1919 - John Cale - Paris 1919 - John Cale - 1973

1914 - Randy Newman - Guilty ~ 30 Years of Randy Newman  - Randy Newman - 1990

1941 - Harry Nilsson - Pandemonium Shadow Show - Harry Nilsson - 1967

1921 - The Who - Tommy - Pete Townshend - 1969

Heaven Is 10 Zillion Light Years Away - Stevie Wonder - Fulfillingness' First Finale - Stevie Wonder - 1974

Golden Years - David Bowie - Station To Station - David Bowie - 1976

100 Years Ago - The Rolling Stones - Goats Head Soup – Jagger, Richards  - 1973

Roll Back The Years - Rainer Ptacek With Joey Burns & John Convertino - Roll Back The Years – Hank Williams - 2011

Long And Wasted Years - Bob Dylan - Tempest - Bob Dylan - 2012

Five Long Years - Freddie King - Getting Ready... - Eddy Boyd - 1971

Fifteen Years - Jimmy Reed - At Soul City – Jimmy Reed - 1964

How Many More Years - Howlin' Wolf - The Genuine Article – Chester Burnett (aka Carl Germany) - 1951

Wasted Years - Van Morrison - Too Long In Exile - Van Morrison - 1993

Frank's Wild Years - Tom Waits - Swordfishtrombones - Tom Waits - 1983

One Hundred Million Years - M. Ward - Hold Time - M. Ward - 2009

1968 - Dave Alvin - Blackjack David – Dave Alvin, Chris Gaffney - 1998

Jesus The Missing Years - John Prine - The Missing Years - John Prine - 1991

Bride 1945 - Paul Siebel - Woodsmoke & Oranges - Paul Siebel - 1970

Texas 1947 - Guy Clark - Old No. 1 - Guy Clark – 1975

Let's Turn Back The Years - Waylon Jennings - Dreaming My Dreams – Hank Williams - 1975

First Year Blues - Hank Williams - The Lonesome Sound Of Hank Williams– Ernest Tubb - 1959

Seven Years With The Wrong Woman - Eddy Arnold - All-Time Hits from the Hills - Bob Miller - 1952

A Good Year For The Roses - George Jones – George Jones With Love – George Jones - 1971

Oh So Many Years - The Everly Brothers – Songs Our Daddy Taught us  – Frankie Bailes - 1958

A Hundred Years From Now - Elvis Presley - I'm 10,000 Years Old - Earl Scruggs, Lester Flatt - 1971

One Hundred Years From Now - The Byrds - Sweetheart Of The Rodeo – Gram Parsons - 1968

In The Summers Of His Years - Bee Gees - Idea - Barry, Robin & Maurice Gibb - 1968

Happenings Ten Years Time Ago - The Yardbirds - Roger The Engineer – Jeff Beck; Jim McCarty; Jimmy Page; Keith Relf - 1966

1983...(A Merman I Should Turn To Be) - The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland - Jimi Hendrix - 1968

I'm Five Years Ahead Of My Time - The Third Bardo - Nuggets: Original Artyfacts From The First Psychedelic Era, Vol. 3 - Victoria Pike, Rusty Evans – 1967

tomwaits-main.jpg

Bonus tracks:

1969 - The Stooges - The Stooges - Iggy Pop - 1969

This Year's Girl - Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model - Elvis Costello - 1978

1959 - Patti Smith – Peace and Noise -  Smith, Shanahan - 1997

These Important Years - Hüsker Dü - Warehouse: Songs And Stories – Bob Mould - 1987

Reelin' In The Years - Steely Dan - Can't Buy A Thrill - Donald Fagen, Walter Becker - 1972

The Susan Years - Clear Light - Clear Light (bonus track) – Clear Light - 1967

Forty Years - Let's Active - Every Dog Has His Day - Angie Carlson, Mitch Easter - 1988

1917 - Emmylou Harris - Songbird - David Olney - 1999

Sleep A Million Years - Vetiver - A Thing Of The Past - Dia Joyce - 2008

The Bright New Year - Bert Jansch - Birthday Blues - Bert Jansch - 1969

After All These Years - T-Bone Burnett - Proof Through The Night - T-Bone Burnett - 1983

Last Year's Man - Leonard Cohen - Songs Of Love And Hate - Leonard Cohen - 1971

Nancy-sinatra.jpg


Research, presentatie, techniek: Martin Pulaski

 

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende