24-03-18

ZERO DE CONDUITE: COWBOYS & COWGIRLS

 Shane-6.jpg


Zéro de conduite is een sfeervol, meestal thematisch programma gewijd aan pop/cultuur op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. (Vandaag uitzonderlijk op een andere zaterdag.) Een muzikaal evenement heel specifiek voor twee liefst niet bekakte bakvissen, drie zwaardviskoppen en twaalf uitgeprocedeerde aartsbisschoppen - en voorts voor iedereen die het maar horen wil. Uniek in het zich steeds verder uitdijende universum, maar dat weet je al. Stem af op 106.7 FM. 
Je kunt Zéro via streaming beluisteren. Hier
 vind je meer informatie over Radio Centraal en andere radiomakers.

Als kind droomde ik van een leven als cowboy. Meer zelfs, soms was ik een cowboy en dan nog wel een heel eenzame. Jazeker, de veel bezongen lonesome cowboy, dat was ik. Bijna altijd na het zien van weer een western in een van de vele kleine en grotere bioscopen die Antwerpen toen nog rijk was veranderde ik in een revolverheld of een outlaw. Meestal was ik een goede jongen, volledig opgetrokken uit morele stelregels. Een beetje zoals de mythische John Wesley Harding van Bob Dylan ‘(who) was never known to hurt an honest man’. Ik bestreed slechte mensen en confederates, maar ook gevaarlijke indianen. Samen met mijn ouders woonde ik op een binnenvaartschip, dat vaak in de haven van Antwerpen lag te wachten voordat het zou gelost of geladen worden. Of wachtend op een nieuwe bevrachting. Ik hing graag op de kades rond om de geur op te snuiven van exotische landen, sinaasappels, bananen, hout. Vol gretigheid las ik de namen van de grote zeeschepen die in de haven lagen en verzon avonturen die zich afspeelden in de steden en landen waar ze vandaan kwamen. Ik leerde de namen van zoveel mogelijk landen uit het hoofd en de vlaggen die erbij hoorden. Maar liefst van al ging ik met mijn ouders naar de bioscoop. En bijna altijd zagen we dan een western.

Een mens kan maar beschikken over een drietal ideeën, die meestal reeds vroeg opduiken en waarmee hij zijn hele leven aan de slag moet. Op dat drietal ideeën brengt hij als hij geluk heeft wat variaties aan. Een van die ideeën is voor mij alles wat bij het mythische Amerika hoort. De Far West, cowboys en indianen, de Amerikaanse burgeroorlog, enzovoort. In deze korte inleiding bij mijn radioprogramma wil ik niet te veel uitweiden, het is hem tenslotte om de muziek, om de songs te doen. Zeker is dat die vroege identificatie met het cowboybestaan en vast ook met outlaws als Billy the Kid en Jesse James ertoe bijgedragen heeft dat ik mij in de sixties in de underground heb begeven. De tegencultuur was een substituut voor de far west. De Amerikaanse counterculture greep nogal eens terug naar symbolen ontleend aan de westerncultuur. Denk maar aan de kleding en de platenhoezen van sommige westcoast-bands zoals the Charlatans en Quicksilver Messenger Service.

En verwees eveneens naar de mysterieuze wereld van de indianen, die toen ik klein was nog roodhuiden werden genoemd. Denk aan Neil Young. De songs van Dylan, maar niet alleen van hem, krioelen van de verwijzingen naar de westernhelden. Naar outlaws, dieven, gokkers, hoeren, saloons, Lily, Rosemary & the Jack Of Hearts, Billy the Kid, Frank & Jesse James, gunslingers, moonshine whisky, Pat Garrett, stoomboten, huifkarren, indianen, Crazy Horse, Sitting Bull, Kit Carson, Buffalo Bill, rodeo, corrals, vuurgevechten, duels, spookstadjes, kampvuurliedjes, zadels, boots, sporen, enzovoort. De helden van de tegencultuur, zoals Jerry Rubin, Allen Ginsberg, Angela Davis, Tom Hayden, Abbie Hoffman, Jane Fonda, Jerry Garcia, Dennis Hopper, Ken Kesey, de Plaster Casters en vele anderen, waren de nieuwe outlaws en indianen.
Ook mijn verknochtheid aan blues, folk en country – en zelfs aan singer-songwriters – is onbewust in mijn kinderjaren in de bioscoop en al spelend in mijn cowboykostuum op het schip ontstaan.

Maar hoe zit het dan met mijn dweperij met cowgirls met lange haren en lange benen? Blond, bruin-, zwart- of roodharig… Droomde ik ook al van zulke meisjes, een soort van groupies avant la lettre, als ik op het dek van ons schip in mijn cowboykleren, met mijn hoed op, met mijn zilverkleurige revolver een denkbeeldige bad man in het stof deed bijten? Daar moet ik eens lang en diep over nadenken.
Wat nu volgt zijn de liedjes die bij mijn jonge westerndromen hoorden, ook al moesten de meeste ervan toen nog geschreven en opgenomen worden.

Veel luisterplezier!



high-noon.jpg

Greyhound Bus Depot - Ann-Margret & Lee Hazlewood - The Cowboy & the Lady - B. George

Trucker's Atlas - Sun Kil Moon - Tiny Cities - Modest Mouse

Way Out West - Big Star - Radio City - Andy Hummel

Western Stars - Chris Isaak - Silvertone - Chris Isaak

High Desert - Bruce Kaphan - Slider- Ambient Excursions for Pedal Steel Guitar - Bruce Kaphan

How The West Was Won And Where It Got Us - R.E.M. - New Adventures In Hi-Fi – R.E.M.

King Of The Road - Jim White - No Such Place – Roger Miller

Cowboy Movie - David Crosby - If I Could Only Remember My Name.... - David Crosby

God Out West - Link Wray - Link Wray – Steve Verroca

Let's All Help The Cowboys (Sing The Blues) - Chuck Prophet & Stephanie Finch - Dreaming Waylon’s Dreams – Waylon Jennings

Wanted One Good Cowboy - Kacey Musgraves - Wanted One Good Cowboy – Kacey Musgraves

Don't Take Your Guns to Town - Ry Cooder - Blue City (Motion Picture Soundtrack) – Johnny Cash

Cowboy Song - Arlo Guthrie - Last of the Brooklyn Cowboys - Arlo Guthrie

Singing Saddle - The Dillards - Wheatstraw Suite - Altman

Cowboy - Van Dyke Parks - Tokyo Rose - Van Dyke Parks

Astral Cowboy - Curt Boettcher - Misty Mirage- Boettcher

West Coast Blues - Merle Travis And Joe Maphis - Country Music's 2 Guitar Greats Merle Travis & Joe Maphis - Merle Travis

Cowboy Boots - Howe Gelb - The Listener - Howe Gelb

Trigger - Calexico - The Black Light - Joey Burns

Street Scene In A Frontier Town - Bill Frisell - Have A Little Faith - Aaron Copland

Western Cowboy - Hurray For The Riff Raff - My Dearest Darkest Neighbor - Alynda Lee Segarra

Poor Ellen Smith – Canadian Amp – Neko Case - Traditional

Kern River - Emmylou Harris - All I Intended To Be - Merle Haggard

Tulare Dust - Merle Haggard - Down Every Road: 1962-94 - Merle Haggard

Blue Yodel No. 4 - Jimmie Rodgers - The Early Years, 1928 - 1929 - J. Rodgers

I Want To Be A Cowboy's Sweetheart - Patsy Montana & The Prairie Ramblers - Columbia Country Classics - Volume 1: The Golden Age - Patsy Montana & The Prairie Ramblers

Don't Fence Me In - Gene Autry - Sing, Cowboy, Sing!: The Gene Autry Collection – Cole Porter

Cool Water - The Sons Of The Pioneers – Cool Water – Bob Nolan

Cheyenne - Ennio Morricone - Once Upon A Time In The West - Ennio Morricone

Old Western Movies - William Burroughs - Breakthrough In The Grey Room – William Burroughs

Western Movies - The Olympics - Golden Age Of American Rock & Roll - Vol 3 - C. Goldsmith, F. Smith

Wyatt Earp - The Maquees featuring Marvin Gaye, with Bo Diddley - The OKeh Rhythm & Blues Story 1949-1957 - Elias McDaniel, Reese Palmer

Billy The Kid - Woody Guthrie - Outlaw Blues, Murder Ballads & Prison Songs - Jenkins

Frank And Jesse James - Warren Zevon - Warren Zevon - Warren Zevon

Billy - Los Lobos - I'm Not There - Bob Dylan

Me and Billy the Kid - Joe Ely - Lord of the Highway - Joe Ely

The Last Gunfighter Ballad - Guy Clark - Texas Cookin' - Guy Clark

andy warhol lonesome cowboys 3.jpg

Bonus Tracks:

Butch Cassidy - My Morning Jacket - The Tennessee Fire – Jim James

Western Sky - American Music Club - California – Mark Eitzel

Western Plain - Van Morrison - The Philosopher's Stone [Disc 2] - Huddie 'Ledbelly' Ledbetter

Back To California - Carole King - Music - C. King

Traces Of The Western Slopes - Rickie Lee Jones - Pirates - Rickie Lee Jones

Bullitt, Guitar Solo - Lalo Schifrin - Bullitt: Original Motion Picture Soundtrack - Lalo Schifrin

Happy Trails - Roy Rogers & Dale Evans With Frank Worth & His Orchestra - Theme Time Radio Hour - Season 3 [Disc 2] – Dale Evans

millie-perkins 2.jpg

Research, techniek en presentatie: Martin Pulaski
Afbeeldingen: Shane, George Stevens; High Noon, Fred Zinneman; Andy Warhol's Lonesome Cowboys; The Shooting, Monte Hellman.

De commentaren zijn gesloten.