28-02-13

AWOPBOPALOOBOP ALOPBAMBOOM

2012_11_PORTO_VOLLEDIG 336.JPG

Foto: Martin Pulaski, 2012.

Bernard, de illusie van rock & roll heb ik al lang opgegeven. Heb ik ze ooit gekoesterd? Het ging denk ik meer om een droom in verband met het geheel. Met versmelting in klanken, ritmes en woorden zonder betekenis.  Awopbopaloobop alopbamboom. Een bijna religieuze droom van eenwording, van transsubstantiatie. Een droom die leek op die van Martin Luther King en van John Lennon. Maar John Lennon zong het lang geleden al: “the dream is over”. Wat voor mij daarna bleef was een soort van leeg ritueel, hoewel dat soms gevoelens van welbehagen kan teweegbrengen, en heel af en toe diepe emoties laat opflakkeren.

 

Ik weet dat ik geen nar ben op het narrenschip, maar het is tegelijk heel moeilijk om dat van jezelf te beweren omdat je zelf op dat schip vaart. Je hebt ervoor gekozen om mee te varen, aan te monsteren, zo je wilt. En elke dag maak je die keuze opnieuw, als een blinde, dove, stomme, onwetende nar. Tot het schip doormidden breekt of tegen een ijsberg aan vaart. Als je het zinkende schip verlaat ben je geen nar maar een rat. Van rottigheid gesproken.

27-02-13

HET NARRENSCHIP

Narrenschip.jpg

Van het ene land naar het andere varen wij, zoeken in elke havenstad niemand weet wat.
Reizen ons te pletter met vriend en vijand om iets te vinden dat het vinden waard is maar vinden niets.
In welke stad zullen wij ons vestigen, in welk huis in welke straat?
Wij vinden straat noch laan waar wordt gelachen en gedanst op felle rock & roll.
Alles lijkt onbewoond verklaard: gevels zwart als lava, geblinde ramen, geen levende ziel te zien.
Dan maar weer naar andere oorden vertrekken, naar ergens ver weg, naar veel verder.
Tot aan het einde van de wereld waar toch dezelfde vervloekte wereld herbegint.
Tussen dag en nacht geen verschil in onze dorre harten, gepijnigd, vol van smart.
Wind en regen om ons heen en sneeuwstorm en hagel en geselende zon op de dunne huid.
In de ogen van allen die wij aantreffen doffe ellende, ontbering, domme berusting.
Wij varen maar in het rond, verliezen ons gezond verstand, kennen niet eens de naam van ons schip. Nee, wij kennen niet eens de naam van dit schip.


___


Inspiratie:

Narrenschiff, Sebastian Brant (1494).

26-02-13

BLUES VAN DE COOLE SCHLEMIEL*

Ik had een vriend in Antwerpen die reed met de tram.

Ik had een vriend in Antwerpen die reed met de tram.

Bij dageraad nog je beste maat, ’s avonds  is hij dood.

 

Ik had een vader die graag met hoeren whisky dronk.

Ik had een vader die graag met hoeren whisky dronk.

Kon ik maar als hem zijn, weg van dit verdomde werk.

 

Ik had een moeder die bij mij waakte want ik ging dood.

Ik had een moeder die bij me waakte want ik ging dood.

Weet je wat, ik leef nog altijd, ik was toch zo sterk.

 

Ik had een broer die onbezonnen trouwde met zijn lief.

Ik had een broer die onbezonnen trouwde met zijn lief.

Hoe gek zij mij maakte, ik trouwde bijna met haar zus.

 

Mijn tante Georgette was slimmer en trouwde nooit niet.

Mijn tante Georgette was slimmer en trouwde nooit niet.

Zij viel van een hoge trap en brak haar slanke nek.

 

Je kunt de hele wijde wereld rond reizen, beste man.

Je kunt de hele wijde wereld rond reizen, beste man.

En nog verklaren ze onder ede, je bent een grote gek.

 

Hoorde je ‘t nieuws op de radio, ze zeggen, hij is gek.

 

 

---

 

*1ste take 2-3-09. Deze take (17de) vandaag.

 

25-02-13

CLIFF GALLUP, GITAARHELD

cliffgallup9.jpg

EarlyBlueCapsinStudio.jpg

Gene Vincent & his Blue Caps. De echte rock & roll. Die van Blue Jean Bop, Be Bop A-Lula, Who Slapped John, I Flipped, Jumps, Giggles And Shouts, Bop Street, Git It.

23-02-13

MARCO FERRERI'S EL COCHECITO

El cochecito Ferreri1.jpg

El cochecito Ferreri2.jpg

Marco Ferreri, vooral bekend van La grande bouffe en Bye Bye Monkey (Ciao Maschio), is een van mijn favoriete regisseurs. Mijn voorkeur gaat echter naar zijn wat minder bekende films. Zijn meest ontroerende en ‘grappige’ werk is El cochecito, een 'jeugdzonde'. De Italiaanse regisseur draaide de film in 1960 in Spanje, wat geen sinecure zal geweest zijn: Ferreri’s zwarte humor en anarchistische ingesteldheid waren al helemaal aanwezig in dit kleine meesterwerk. Misschien waren de fascisten van generaal Franco te dom om de radicale kritiek op hun regime te begrijpen? Een aanrader, en beschikbaar op dvd.

22-02-13

HERINNERINGEN AAN KEVIN AYERS

kevin1.jpg

Kevin Ayers is dood. Hoewel ik hem maar enkele keren heb ontmoet – het waren intense, onvergetelijke uren – beschouwde ik hem in mijn verbeelding als een ware vriend en in werkelijkheid als een lange afstandsvriend. ‘I have a friend I’ve never seen, he hides his head inside a dream’ zingt Neil Young in ‘Only Love Can Break Your Heart’. Het zou over Kevin Ayers kunnen gaan, en een klein beetje over mezelf.

Ik hield van zijn songs, zijn stem, zijn elegantie, zijn merkwaardige schoonheid, zijn speelsheid, zijn intelligentie. Toen ik hem ontmoette was ik nog naïef. Hij vertelde me waar the Soft Machine vandaan kwam. Van William Burroughs. Net zoals Steely Dan. Kevin Ayers vertelde me dat er logica in dromen zit. Kijk naar de bananen op zijn schaakbord (op de hoes van ‘Bananamour’).

Kevin Ayers was een muzikant met een ziel, geen showman. Dat zie je meteen op het livemateriaal dat er op YouTube voorhanden is.  Hij hield van Nico, beschouwde haar als een vrouw met talent en niet als een freak. Over haar heeft hij het mooie ‘Decadence’ geschreven. Op Ayers’ meesterwerk, ‘The Confessions Of Dr Dream And Other Stories’ uit 1974, zingt Nico mee (op ‘Irreversable Neural Damage’, een titel waar ik destijds weinig van begreep, geestelijk gezond als ik was). Op zijn platen liet hij zich begeleiden door voortreffelijke muzikanten zoals David Bedford, zijn oude vriend van the Soft Machine Robert Wyatt, de jonge Mike Oldfield, Steve Hillage, Ollie Halsall en Lol Coxhill. Niet voor niets heette zijn band ‘The Whole World’.

Syd Barrett, die hij wellicht nooit goed gekend heeft, zag hij als een ‘soulmate’ en een vriend. Voor hem zette hij het sprookjesachtige ‘Oh! Wot A Dream!’ op plaat. Een van mijn lievelingsnummers. Eens gehoord vergeet je het nooit en het is zeer geschikt als slaapliedje voor de kinderen.

Op een avond zaten we samen aan tafel. Kevin Ayers had meer aandacht voor de wijn dan voor het eten. Maar niet alleen voor de wijn. Tussen ons in stond een vaas met een warmrode roos erin; van een van haar bladeren viel een vochtdruppel in mijn glas . “Look”, zei hij, “the rose is crying in your wine”. Weinigen zien zoiets kleins, en als ze het zien zeggen ze het niet. Zeker mannen doen dat niet. Ik kende in die dagen niets van wijn. Hij vertelde me dat hij graag Gewurztraminer dronk. Daarna heb ik die vrij fruitige wijn nog jaren geregeld gedronken, tot ik me door bourbon en tequila heb laten verleiden, dranken die ik al lang weer heb afgezworen: nu is er opnieuw plaats voor wijn in mijn leven. En zeker ook voor Gewurztraminer.

Soms hoor ik Kevin Ayers in mijn dromen zingen. Why are you sleeping, zingt hij. Va pisser dans un violon, zingt hij. Stranger in blue suede shoes, zingt hij. Colores para Dolores, zing hij. Puis-je, vraag ik hem dan. En vervolgens word ik wakker, ontbijt, de zon schijnt, ik maak een lange wandeling, loop voorbij een café waar een mooie vrouw alleen aan een tafel thee zit te drinken. Zou ik haar durven vragen of ik dicht bij haar mag komen zitten? Nee dat durf ik niet, zeg ik tegen mijn spiegelbeeld.

Nog zoiets: mede dank zij Kevin Ayers ben ik nooit oud geworden. Hij was een van die kunstenaars die me hebben leren dromen, dagdromen, mijmeren… Kevin Ayers heeft me geholpen om van het leven een feest te maken, ook al krijg je soms alleen maar een naakte lunch.

Kevin Ayers is dood. Maar hij blijft mijn heel bijzondere gezel, tot het einde. Ik zal hem elke dag missen.

---

Op 25 juni 2006 schreef ik nog over Kevin Ayers in De roos van Kevin Ayers en op 27 juni 2006 in Gesprek met Christa Pfaffgen.

20-02-13

FROM A WHISPER TO A SCREAM

IMG_2342.JPG

IMG_2357.JPG

IMG_2372.JPG

IMG_2397.JPG

Enkele uitverkoren langspeelplaten 'in scène gezet' op 20 november 2005.

19-02-13

47ste HANDELSBEURS VAN BRUSSEL

Rilke.jpg

OP ZOEK NAAR VERLOREN DAGEN


Verstrikt in de lianen van een droom, verdwaald in een labyrint van venijnbomen, terwijl woorden gezongen door een communistisch meisjeskoor me overspoelden, zag ik Rainer Maria Rilke bij zonsondergang als garnaalvisser op een wit paard over het strand van Oostduinkerke galoperen. Ik weende zoete tranen; bevochtigde een dundrukpagina van ‘A la recherche du temps perdu’.

---

 

(Deze woorden vond ik terug op de achterzijde van een toegangskaart voor de 47ste Handelsbeurs van Brussel in de lente van 1974, een jaar waarin ik veel naar Rock Bottom, Pretzel Logic, Kimono My House en Pin Ups luisterde. Na al die jaren proef ik nog steeds de Ethiopische koffie die we daar in een van die paleizen op de Heizel dronken.)

17-02-13

VITA BREVIS

P1010305.jpg

Terugdenkend aan de slaapwandelaar die met zijn hond voorbijstrompelde. Aan de sterren van dronken woorden die de hele nacht richting Venus van de grond om ons heen opstegen. Bloemen die nooit konden verwelken, alleen thuis in een romantisch gedicht. Keats, Gérard de Nerval. Terwijl toch menige oorlog woedde en soortgenoten werden gefolterd. Bloed, vuur en tranen... Maar wat stond geluk in de weg? Welke god beval ons onze oneindige kus te staken?

Hoewel Seneca beweert dat het niet waar, is het wel waar: het leven is kort.

11-02-13

HER EYES ARE A BLUE MILLION MILES ET CETERA

Haar ogen van algebra en van zandkorrels wijzen geen weg.
Je gaat nergens heen, niet naar de bergen, niet naar het strand.
Een stereo-installatie onder het stof, versleten naald:
Het anderwereldse gekraak van Clear Spot over haar ogen
Die je niet mogen zien in hun roodomrand verschiet, in valleien
Daar in het blauw waar ze je verliet. De genade van het radbraken
niet ongelegen in een emmervol kommer en kwal. Een regen
van kwellingen, gesels. En wat mooi toch de regenboog
van het geheugenverlies onder grootmoeders paraplu in de lente.

Ken je de weg naar zijn paarden, zijn ezels, zijn kippen gefokt
Alsof het allemaal niets is, na een zo luidruchtig ‘Drop Out’
En veel voornamere vloeken, verwensingen, heiligverklaringen –
Op nochtans dagen als andere, brandende zon, kille regen
En zo tussendoor een ezelsoor of een kus op haar lippen geboekt
In het grote handelsregister van schijn en wezen en wartaal?
Onder andere letters en cijfers: daar blijf je, volhard je,
Daar ben je tussen elke hoefslag, seconde, genadeslag onvindbaar
Als de schaduwen in Plato's grot - die nooit 'n mens weerspiegelen.

08-02-13

BERLIJN, AUGUSTUS 1998

berlijn1998-1.jpg
Hier kun je nooit meer terug naartoe. Een oude stad die van gedaante verandert, die voor je ogen een nieuwe stad wordt. Berlijn in augustus 1998. David Bowies 'Where Are We Now?' heeft me doen teruggrijpen naar dit beeld, en naar alles wat het bij mij oproept aan herinneringen en sentimenten.

Foto: Martin Pulaski 

07-02-13

AAN DE OVERZIJDE

alfredkubin.jpg
Alfred Kubin, Waanzin.

Het ‘fantastische’ blijft in het vacuüm van mijn onbewuste opgesloten. ’s Nachts in mijn dromen en nachtmerries kan het van zich laten horen. Soms herinner ik me er flarden van. Het is een kwestie van oefening. Vroeger hield ik een nachtboek bij. Dat stond na een tijd vol fantastische verhalen: fragmenten van dromen. Ik ben ermee opgehouden omdat ik liever in de realiteit leefde, tussen echte mensen, wandelend in de schaduw van echte bomen, met aan de horizon echte bergen, en dichterbij het ruisen van een echte rivier. In mijn armen wilde ik een echte vrouw houden. Haar wilde ik kussen en nog veel meer. 


Maar inmiddels voel ik me weer verleid door die andere wereld, aan de overzijde, een werkelijkheid waar visionaire ontdekkingsreizigers als Edgar Allan Poe, Alfred Kubin, Gustav Meyrink en Henri Michaux me ooit hebben verwelkomd.

04-02-13

SUSPICIOUS MINDS

Hillary_and_tenzing.jpg

Edmund Hillary en de Sherpa Tenzing Norgay.

Je weet wat er met the Long Ryders is gebeurd, je kent het leven van August Strindberg en kan het navertellen (wat geen zin meer heeft: iedereen vindt het in Wiki), je herinnert je tientallen steden en nog veel meer hotels – maar wat gebeurt er op dit ogenblik in je stad, in je straat, in het appartement beneden? Je weet het niet. Je weet niets. Je denkt – soms, in een optimistische bui - dat je dichterlijk op de wereld verblijft maar je stelt vast dat je stilaan blind en doof wordt. Misschien is dat altijd al zo geweest, leefde je in je eigen wereld, als een goedaardige psychopaat. Of - mogelijk - niet eens goedaardig, zelfs.

Hoe zou je dan een gedicht kunnen schrijven? Als je niets ziet van de kleuren in de ogen van een beminde vrouw of een kind, als je hun haren niet uit elkaar kunt houden, alsof ze allemaal in de war zitten, als je in je eigen stad verdwaalt, alsof je in een droom een donker spook najaagt dat meteen in een vriend verandert en dan in een wolf in de Ardennen en dan in een volgeling van L. Ron Hubbard?

Je moet over woorden en namen als riesling, zeeduivel, existentie, Santa Cruz nadenken: ooit verwezen ze naar universums, nu zijn het schimmen op de rand van je afgrond, schimmen al enigszins in de nabijheid van je – voorbarig - afscheidnemende verwanten. Je roept uit dat het allemaal zo erg nog niet is; dwaze gebaren gaan daarmee gepaard, ijl gelach, speurtochten diep in een of andere koelkast waarin nog wat drankjes moeten staan.

Je zegt tegen de weinige mensen die je ontmoet dat ‘Suspicious Minds’ je favoriete song is, maar je weet meteen dat je overdrijft. Alle liederen op ‘The Freewheelin’ Bob Dylan’? Of ‘La maman et la putain’, wow! – terwijl dat toch zo’n vervelende praatfilm is. De mooiste stad van de wereld is New York, maar in werkelijkheid zit daar in je dromen een donker spook je op de hielen (de zolen van je Campers kleverig van bloed en Campari). Picasso was een knoeier, toch, met al die gekke kleuren. En Karel Appel!

De mooie dagen hebben we gehad. Nooit meer zal de Titanic zinken, nooit meer de Mount Everest door Edmund Hillary en de Sherpa Tenzing Norgay worden beklommen (drie dagen voor je derde verjaardag), nooit meer met vlug in elkaar geknutselde sleeën, alsof het kunstwerken waren van Vic Gentils, over het oppervlak van het Albertkanaal gegleden, nooit meer zal je overweldigd worden door de barok van Ben Hur, El Cid en Cleopatra.

Zelfs de zon schijnt het te laten afweten. Alsof je donkerste dagen aangebroken zijn. Alsof wat ooit alles was nu niets meer is. Maar misschien is dit maar een moment van zinsverbijstering, veroorzaakt door een drietal glazen rode wijn. Een gevolg van enkele te hoge toppen, te ijzingwekkende vergezichten, te vergevorderde liefdes, te witte, extreem romantische sneeuw in sensationele streken.

02-02-13

ZERO DE CONDUITE: DANS

 

WATUSI3.jpg


Zéro de conduite is een programma op Radio Centraal in Antwerpen. Elke eerste zaterdag van de maand, van 6 tot 8 ’s avonds. Heerlijk als je druk bezig bent in de keuken, of bij het aperitief, en later aan tafel! Stem af op 106.7 FM. Je kunt het programma eveneens via streaming beluisteren. Hier vind je meer informatie over de radio.

De liederen die ik voor vanavond heb geselecteerd gaan over dansen. Het is niet per se dansmuziek, en zeker is het geen ‘dance’. Evenmin zijn het dansen, zoals daar zijn: watusi, funky penguin, wals, tango, jive, mashed potato, moonwalk, shimmy, fly, alligator, twist, freddy, frug, lambada, loco-motion, bump en al de rest. Die dansen worden wel bijna allemaal opgesomd in ‘Land Of 1000 Dances’ van Chris Kenner. Wat hebben de selecties dan wel met dansen te maken? Heel veel, zou ik zeggen. Je kunt er zelfs op dansen, mocht je dat echt willen.  Als kleine jongen heb ik al gedanst op het onvergetelijke ‘Save The Last Dance For Me’ (een hoofdstuk uit de bijbel voor Willy DeVille) van the Drifters. Bovendien kan een mens op bijna alles dansen. Als het maar ritme heeft. En ‘Silence is a rhythm too’ zongen the Slits. We beginnen met de dansvloer van Jim James en zijn vrienden. Vervolgens kan er de hele nacht worden gedanst, zelfs door jongens als Gram Parsons die niet kunnen dansen. Zeker wordt er op blote voeten met de duivel en de engel gedanst. Enkele dansende beren passeren de revue. We horen hoe het er in New Orleans aan toe gaat. En je weet toch wel hoe heerlijk het is om in de zomer op straat te dansen? Als je de dansvloer verlaat besef je dat dansen veel met liefde en met extase te maken heeft. Dansen is een vorm van religie. 


Geniet van de deuntjes!

drifters.jpg



Dancefloors - My Morning Jacket - It Still Moves

Dance All Night - Ryan Adams & The Cardinals - Cold Roses

I Can't Dance - Gram Parsons - G.P. / Grievous Angel

Dance, Dance, Dance - Crazy Horse - Crazy Horse

When You Dance You Can Really Love - Neil Young - After The Goldrush

Dance To Another Tune - First Aid Kit - The Lion's Roar

The Dancing Bear - Natalie Merchant - Leave Your Sleep

Simon Smith and the Amazing Dancing Bear - Harpers Bizarre - Feelin' Groovy

Dance Of Death - John Fahey - The Dance Of Death & Other Plantation Favorites

Danse Kalinda Ba Doom - Dr. John - Gris-Gris

Dancing With Mr. D. - The Rolling Stones - Goats Head Soup

Dancing Barefoot - The Patti Smith Group - Wave

Dance The Night Away – Cream - Disraeli Gears

Angel Dance - Los Lobos - Just Another Band From East L.A.

Dancin' - Chris Isaak - Wicked Game

The Dance - American Music Club - The Golden Age

Dancing – Tindersticks - Curtains

Let's Dance - M. Ward - Tranfiguration of Vincent

For A Dancer - Jackson Browne - Late For The Sky

Dance Dance Dance - The Steve Miller Band - Fly Like An Eagle

Slow Dancer - Boz Scaggs - Slow Dancer

Save The Last Dance For Me - The Drifters - Save The Last Dance For Me

When You Dance - The Turbans - The Birth Of Doo Wop (1946-1955)

I Gotta Dance To Keep From Crying - Smokey Robinson & The Miracles     Anthology

Dancing In The Street - Martha Reeves & The Vandellas - Chartbusters USA, Vol. 2

Dance To The Music - Sly & The Family Stone - The Essential Sly & The Family Stone

I Can't Stop Dancing - Archie Bell & The Drells - Sock It To 'Em Soul

Land Of 1000 Dances - Chris Kenner - Atlantic Rhythm & Blues Vol. 5 (1961-1965)

Dance, Dance, Dance- The Beach Boys - Today!

Dance To The Bop - Gene Vincent - Golden Age Of American Rock & Roll-Follow Up Hits

Let's Dance - Chris Montez - Golden Age Of American Rock 'n' Roll

Mystery Dance  Elvis Costello - My Aim Is True

The Modern Dance - Pere Ubu – The Modern Dance

smokey-robinson.jpg

Research en presentatie: Martin Pulaski