03-12-12

AURORA - EEN VERGETEN RUIMTE?

aurora.jpg
Onze kinderen in Ruimte Aurora, Antwerpen 1980.
Foto: Martin Pulaski.

Ik vind het nog altijd vreemd en onterecht dat je via google of andere zoekmachines zo weinig aan de weet komt over het in veel opzichten baanbrekende tijdschrift Aurora, van de gelijknamige filosofische kring. Aan een min of meer objectief artikel daarover waag ik mij niet: het is allemaal te lang geleden en ik ben maar een viertal jaar lid geweest van de redactie. Aurora zag het daglicht in 1976 aan de VUB, toen die universiteit nog geen eigen campus had, wat ik heerlijk vond. De stichter van het tijdschrift was de enigszins controversiële filosoof Leopold Flam, schrijver van talloze filosofische werken, die nog altijd zeer het lezen waard zijn. Stuwende kracht was de eigenzinnige schilder en schrijver Paul Rigaumont. Mijn vrienden en ik zijn Leopold Flam altijd als een mentor blijven beschouwen. 

Het secretariaat van ‘Aurora’ bevond zich niet in Brussel maar in Antwerpen. Spoedig werden in het pand aan de Lange Leemstraat allerlei boeiende activiteiten georganiseerd. Voor mij was dat een aansporing om na het behalen van mijn filosofiediploma en enkele mislukte experimenten met door Antonin Artaud geïnspireerd theater – in ons appartement in Sint-Joost-Ten-Node en in ‘Doorndal’ – naar mijn geboortestad terug te keren. In Ruimte Aurora werd werk tentoongesteld van toen nog onbekende kunstenaars (onder meer Ria Pacquée*, Guillaume Bijl, Guy Rombouts), er werden lezingen gehouden over poëzie, literatuur en uiteraard filosofie; er werden poëzienamiddagen georganiseerd, soms werd er zelfs gedanst.
Wat evenmin zou mogen vergeten worden zijn de talloze gesprekken, vaak een dialoog van kunst en filosofie. Naast het driemaandelijks tijdschrift publiceerde Aurora werk van Leopold Flam, Annie Reniers, Eldert Willems, Eric Min en anderen.


In het tijdschrift verschenen essays, beschouwingen, gedichten, experimentele teksten van bekende en minder bekende auteurs. Ik heb een sterk vermoeden dat er tussen decenniaoud kaf nog heel veel koren aan te treffen valt. Het is de hoogste tijd dat dit werk wordt ontsloten. Het is tevens de hoogste tijd dat Aurora als unieke experimentele ruimte de aandacht krijgt die ze verdient in de cultuurgeschiedenis van dat deel van België dat zich Vlaanderen noemt en zo begaan is met zijn cultureel erfgoed.


*”Na zelf enkele performances te hebben geïnitieerd, solo of in groep, stelt ze in 1977 samen met Guillaume Bijl tentoon in de Filosofische Kring Aurora in Antwerpen. Pacquée presenteert er assemblages met goedkope spulletjes die ze in een supermarkt had gestolen.” Koen Brams, Dirk Püttau, in: De Witte Raaf.
~~~
Oorspronkelijk gepubliceerd op 24-11-2012. 

Commentaren

"Kijk, Martin, ik deed een nieuwe poging... en telkens zegt mijn 'Commodo-boy': kwaadaardig bestand. En zet hij de blaffende 'malaware, in quarantaine. IK, enige lezer, je weet wel beter. In feite suggereer je dus dat ik het paard van Troje infiltreer. Maar waarom krijgt mijn 'muilezel' dan geen waarschuwing op de andere sites en Blogs? Ik hoop dat dit geen domme vraag is, alleszins een verstandig antwoord kan ik je niet geven. Want: digibeet. Hierbij nog wat haver, voor je paard, Martin. En de groeten aan Helena. Smile!"
Uvi

Gepost door: martin pulaski | 03-12-12

Reageren op dit commentaar

"Vervelend, Martin, telkens ik op jouw Blog kom, gaat hier het groot alarm af: 'Malaware in Quarantaine'. Het is bijgevolg een gevaarlijke tocht... door virussen, Troje en op hol geslagen paarden ... Dag helmboswuivende Martin, zou je niet eens naar de pc-dokter gaan voor een grondige check-up. Of je kuisgerief bovenhalen. Nu ook dat nog ..."
Uvi

Gepost door: martin pulaski | 03-12-12

Reageren op dit commentaar

"McAfee: "We tested this site and didn't find any significant problems." 26/11 om 11:28 u."

Gepost door: martin pulaski | 03-12-12

Reageren op dit commentaar

"Bijvoorbeeld deze foto, vind ik erg pakkend. En dan vraag ik me af: waarom? Is het de houding van de jongens? Hun blikken of prachtig gelaat? De kleuren? De verdeling van het vlak? Ik weet het niet, Martin. Gisteren ging ik nog door een tentoonstelling in een galerij. En de galerijhouder vertelde me over het tragische leven van de kunstenaar. Werkelijk tragisch. Maar zijn werk? 'Ik lees zijn verhaal niet.',zei ik de man. Totaal onaangedaan. 'Juist', antwoordde de galerijhouder. Hij begreep me."

Uvi

Gepost door: martin pulaski | 03-12-12

Reageren op dit commentaar

"Die foto, ja. Ik denk dat ik in die periode 'mijn' beste foto's heb gemaakt. Dat deed ik altijd met toestellen die ik leende (van een vriend, van mijn broer). Ik was te arm voor een fototoestel. Misschien had ik er een moeten stelen. Daar heb ik zelfs niet aan gedacht. Ik was me er niet bewust van dat ik toen zulke 'goede' foto's maakte. Wel herinner ik me dat ik het erg opwindend vond. Fotograferen was een sterke passie. Maar mijn aandacht ging toch in de eerste plaats naar de taal. In 1980 was ik dertig. Ik zag mezelf als een schrijver, als een dichter. Ik wilde even goed worden als Hôlderlin, als Lucebert. Op de foto hierboven staat links het zoontje van mijn vriend Paul R. afgebeeld en rechts mijn zoontje (hele zoon al). Wat me ontroert is de manier waarop hij naar een schilderij van Paul kijkt. (Maar dat zie je niet). ... Gedachtegang onderbroken door een telefoongesprek."

Gepost door: martin pulaski | 03-12-12

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.