25-08-08

LICHT EN PAPIER VAN WOLFGANG TILLMANS


wolfgang tillmans in hamburger bahnhof / subway seat

Dit is een beeld van Wolfgang Tillmans. In Berlijn in het onvolprezen Hamburger Bahnhof zag ik dit werk in zijn tentoonstelling 'Lighter'. Wolfgang Tillmans is een kunstenaar die bij de popcultuur wordt ingedeeld. Maar wat zegt zo'n categorie? Heel weinig. Tillmans maakt niet alleen maar foto's van jonge mensen uit de marge, maar werkt en denkt net zo goed abstract. Dat abstracte toont hij onder meer aan de hand van het materiaal dat hij gebruikt, bijvoorbeeld het fotopapier. Foto's zijn niet meer maar ook niet minder dan belicht papier.

Op het het eerste zicht zou je kunnen zeggen dat het beeld hierboven een afbeelding is van typische zitbanken in de Berlijnse U-bahn. Maar in werkelijkheid zijn het kleuren (licht) op papier. Het is materie. En als je het toch over afbeeldingen wilt hebben, kun je ook beweren dat dit een beeld van de oneindige ruimte is, met meer sterren dan de aarde zandkorrels telt. Overigens is de foto niet ingelijst maar doodgewoon met tape tegen de museummuur gekleefd. In een zaal van het museum staan een tiental glazen bakken waarin (soms uitvergrote) krantenartikels heel precies zijn uitgekozen. Daarin laat de kunstenaar als criticus de context zien waarin zijn werk ontstaat en gedijt.

Mijn gedicht 'Veelvuldig zijn de gedachten en de dingen' is een commentaar bij het werk van de zeer belangrijke kunstenaar Wolfgang Tillmans.

wolfgang tillmans in hamburger bahnhof : documents against creationism and other stupid lies


Foto's: Martin Pulaski.

Commentaren

Lighter het is de letterlijke uitvergroting. het is de titel. het is de combinatie, de zichtbaarheid, het kleine en het grote.
dan moet er een meervoudsvorm staan, niet?
ik leg de mvvorm naast me neer en kijk eerst nog naar de jonge mensen uit de marge.
hier staat erg veel. hier en hieronder. wàt een combinatie.

Gepost door: Evy | 26-08-08

Reageren op dit commentaar

lighter 2 Ik heb gelezen dat Tillmans zijn tentoonstelling lighter heeft genoemd in de betekenis van aansteker, niet van lichter. Dat zou nochtans ook mooi zijn geweest, die twee andere betekenissen van lighter.

Gepost door: martin | 26-08-08

Reageren op dit commentaar

aansteker aan die van de aansteker had ik niet gedacht.
extra dimensie(s). enerzijds jammer, maar anderzijds ook meer.

Gepost door: Evy | 26-08-08

Reageren op dit commentaar

opsteker Via Tillmans en zijn 'sterren' geheel toevallig op deze blog geland.
Tillmans denkt en voelt in beelden en het stond blijkbaar in de sterren geschreven dat hij er bovendien rijkelijk zou kunnen van leven, wat niet betekent dat hij zich een 'rijk mens' voelt of het ook is.
Tillmans voert, denk ik, ook een gevecht met de 'letters', met de woorden, met der mensen taal. Dit vind ik persoonlijk het meest fascinerende facet van deze beeldend kunstenaar.
En nu ga ik op deze uiterst vrijmoedig en wetenswaardig overkomende blog eerst lezen, lezen, lezen, kijken, kijken, kijken en wellicht ook nog luisteren.
Ik zal er een tijdje zoet mee zijn.

Gepost door: Jos Van Hecke | 27-08-08

Reageren op dit commentaar

opsteker 2 Bedankt voor je fijne reactie, Jos. Ik wens je veel leesgenoegen.

Gepost door: martin | 27-08-08

Reageren op dit commentaar

Martin, lag er ook een krantenknipsel bij de foto van de zitbank ? In welke context is dit kunstwerk ontstaan? De interpretatie is die van jezelf of werden je de ingrediënten aangereikt?

Gepost door: Mie | 27-08-08

Reageren op dit commentaar

wolfgan tillmans' vitrinekasten Nee, de krantenknipsels lagen alleen in vitrinekasten, zoals je ze op de foto ziet. Bij de rest van de tentoonstelling was geen commentaar, tenzij titel en zo.

Ik heb geen interpretatie geschreven en er werden mij geen ingrediënten aangereikt. Ik heb tijdens negen dagen in Berlijn geen woord op papier gezet. Ik kijk rond en registreer of registreer niet. Natuurlijk lees ik wel hier en daar iets over een kunstenaar die mij boeit, zeker op een tentoonstelling. Ik heb vooral veel van die krantenknipsels (en tijdschriftenartikels) in die vitrinekasten gelezen.
Ik hoop dat ik hiermee een beetje een antwoord geef op je vraag.

Gepost door: martin | 27-08-08

Reageren op dit commentaar

Kernvraag: waarover hadden die artikels het ? De kunstenaar is dus hier zijn eigen kunstcriticus of is hij maatschappij-criticus doorheen zijn kunst?

Gepost door: Mie | 29-08-08

Reageren op dit commentaar

poging tot antwoord De manier waarop hij zijn werken opstelt, en daarvoor al, de keuzes die hij maakt, wat hij maakt, op welke manier, geven aan waar hij staat in de wereld. Wat zijn onderwerpen zijn. Zijn ze toevallig tot stand gekomen, of heeft hij toch heel bewust onderwerpen geselecteerd? De vragen die hij je laat stellen...

De artikels gaan over meerdere onderwerpen. Ik denk dat ze de tijd aangeven waarin Tillmans werk is ontstaan. Een belangrijk onderwerp is de strijd, vooral in de VS, maar ook in Europa, van de wetenschap en de filosofie die zich baseren op Darwin ('evolutie') en het geloof dat zegt dat de mens ongeveer tienduizend jaar geleden geschapen is door een alwetende god (creationisme). Dat zijn de artikels die mij het meest zijn opgevallen. Dat is de keuze die ik heb gemaakt. Een standpunt tegen het idee van een alwetende schepper. Waarom? Omdat die hele argumentatie al lang geleden weerlegd is, en wij nu andere talen spreken, andere woordenschatten hanteren.

Bepaalde instellingen en media worden echter gemanipuleerd en manipuleren de 'lezer'. Tegen dergelijke manipulatie en vervalsing van de taal gaat Tillmans in, hijzelf. Bijvoorbeeld in een open brief aan een luchtvaartmaatschappij die alleen maar kranten van een bepaalde strekking uitreikt.

Gepost door: martin | 30-08-08

Reageren op dit commentaar

Verstild statement Hij is dus 'kunst-en wetenschapsfilosoof', die beeldtaal gebruikt om met ons te communiceren .
Je hebt een goede keuze gemaakt met die U-Bahn zetels , als illustratie of verduidelijking. Abstract, licht, kosmos... Volgens mij, laat hij toch de vrijheid om te kiezen , zolang die keuze maar helder (= duidelijk)en doordacht ( constructivistisch en objectief)gebeurt.Dank, interessante kennismaking!

Gepost door: Mie | 30-08-08

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.