25-06-08

DOOD IN VENETIË

Hier stond een fragment uit 'Morte a Venezia', bedoeld als illustratie bij mijn verhaal 'Het meisje in Café Majestic'. Het is mij vooral om het thema te doen, zowel het muzikale thema van Mahler, als het thema in de film. Velen beschouwen Visconti's 'Morte a Venezia' als zijn belangrijkste werk. Ik vind dat in geen geval. 'Ossessione' is bijvoorbeeld veel beter. Maar vanzelfsprekend gebruik ik het woord illustratie hier ironisch. Mijn verhaal is een heel kleine voetnoot bij een minder werk van de grootmeester, en bij een hoogtepunt in de verhaalkunst en de laat-romantische klassieke muziek.

Commentaren

Laat-Romantiek Na Richard Strauss is Mahler één van mijn lievelings-liedcomponisten. De Ruckert Lieder, (vooral ' Ich bin der Welt abhanden gekommen' ), dat zal je zeker ook wel beroeren Martin?

Gepost door: Mie | 26-06-08

Reageren op dit commentaar

Ik kon het adagio uit de 5e van Mahler op een gegeven ogenblik niet meer horen! Visconti was een geweldig filmmaker, al heb ik vaak de indruk dat zijn films meer musea zijn. Maar wat ik vragen wilde: ken je ook de opera Death in Venice van Benjamin Britten? De moeite waard.

Gepost door: jwl | 26-06-08

Reageren op dit commentaar

mahler, britten Mie, ik heb heel droevige herinneringen aan dat lied. Maar het is van een overweldigende schoonheid.

De opera van Benjamin Britten ken ik niet. Ik zal er eens naar op zoek gaan.
Het vreemde is, vind ik, dat Visconti's oudere werk minder gedateerd is dan zijn latere films.

Gepost door: martin | 26-06-08

Reageren op dit commentaar

Belangrijk? Hoezo? Wat krijgen we nu? Deze film zou minder belangrijk zijn dan.... Hij is wat mij betreft slechts vergelijkbaar met een paar andere, onder meer de laatste van Alain Robbe-Grillet. Kijk, Tadzo, da's hier niet zozeer het voorwerp van enige erotisch verlangen van die mijnheer in zijn witte pak als wel een engel, van een engelachtige schoonheid, die zich ontpopt tot de engel des doods. Dat gebaar naar de oneindigheid .... Of dit belangrijk is? Ik heb zo de indruk dat sterven voor een mens wel eens heel belangrijk zou kunnen zijn. Jij niet?

Gepost door: marc_tiefenthal | 26-06-08

Reageren op dit commentaar

visconti, tadzio Ja, natuurlijk is dat thema belangrijk. Maar Tadzio is niet of-of, maar en-en-en. Een signifiant met verglijdende betekenissen, zou je hem kunnen noemen. Ik denk nu meteen aan Les glissements progressifs du plaisir, van Robbe-Grillet.
Marc, ik heb niet beweerd dat dit een slechte film is, integendeel. Het is een meesterwerk, en jij vindt hem misschien wel zijn beste film, maar er zijn andere werken van hem die ik nog beter vind, zoals Ossessione (zijn versie van The Postman Always Rings Twice) en Rocco e i suoi Fratelli, onder meer.

Gepost door: martin | 26-06-08

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.