18-04-08

EISENSTEIN ZEG IK JE

 

Er kwam een auto, een auto kwam er aangereden,

Zichzelf op het spoor, op het spoor van witte karrenwielen

Van een oude boer, een oude, van zijn gereedschap moe,

Zoals de dichter zegt, zo moe, zo uitgeput, zo zonder ziel.

Verkocht in het koophuis van het Westen

Waar ook het pak van de bestuurder vandaan komt

In Gore-Tex, in zijn hoofd, voor de stoplichten,

Het einde van de wereld, Al Gore, gore seks en zielig

Zo alleen aan een postmodern stuur, een wiel op het spoor,

Stukken trein der traagheid nog in de cellen van weleer.

In beweging zitten wachten tot de motoren in beweging komen,

Ja, de aarde, de aarde mompelt hij. Er strompelt iets over de weg.

Eisenstein is het, hijzelf, hoe kan het, Eisenstein zelf.

Nee, nee, zeg ik je, niet Einstein, Eisenstein over de weg

Bijna zo dood als een pier, de weg op het spoor,

En maar monteren aan zijn tafel, op zijn stoel, zo stil.

Commentaren

Obraznost... moest ik aan denken...
Maar ook het gebruik van schaduwbeelden, het herhalen van scènes, vanuit een ander oog (stand) punt.
En hier eigl. te lezen in je woorden

Gepost door: sodade | 19-04-08

Reageren op dit commentaar

maar daar ging het je wschl. niet echt om.

Gepost door: sodade | 19-04-08

Reageren op dit commentaar

film Het is waar; net een film.
En te herlezen.

Gepost door: Evy | 20-04-08

Reageren op dit commentaar

verbeelding sodade, evy, ik was er een tijdje niet, was er een tijdje met mijn gedachten niet bij. ik moet aan allerlei nieuwe toestanden wennen. en dan lees ik hier dat mysterieuze woord 'obraznost'... Ik ben niet vertrouwd met de Slavische talen. Heeft het iets met de verbeelding te maken?

Ik dacht inderdaad aan film, film als beweging en tijd. En het contrast van de stilstand. De stilstaande auto op de roterende aarde, eisenstein op zijn stoel bezig te monteren, zoveel (stilstaande) beelden per seconde (nog geen 24 meen ik mij te herinneren). De relativiteit van Einstein. Maar het is ook gewoon een reeks woorden, achter elkaar geplaatst. Ik wil er niet te moeilijk over doen.

Toch heb ik er de geschiedenis bij betrokken, dat is ook tijd. En er zijn analogieën. Etcetera.

Gepost door: martin | 20-04-08

Reageren op dit commentaar

obraznost 2 Toevallig zag ik een paar maanden geleden Eistensteins Ivan de Verschrikkelijke met vooraf een inleiding die de staging in die film en met name die van Eisenstein toelichtte.
Obraznost duidt daarbij op de zoektocht naar een beeld dat goed kan gevisualiseerd worden.
Dat kwam dus terug toen ik dit las (evenals de techniek van herhaling, schaduwgebruik, opdeling in shots... enz. die in Ivan de Verschrikkelijke ruim aan bod komen.)

Gepost door: sodade | 20-04-08

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.