29-11-06

STAND VAN ZAKEN


Ik ben uitgeput van het strijden. Vandaag werk ik en rust ik tegelijk. Mijn verontwaardiging is weggeëbd. Ik hoop dat sommige bezoekers toch ook de kleine lettertjes lezen, dan is de hele polemiek niet vergeefs geweest. Die gaat ondertussen wel door. Als een kip die zonder kop over het erf loopt.

Commentaren

stand van zaken II (à la Evy) Volgens mij liep deze polemiek van in den beginne verkeerd; de 3 'fameuze bedenkingen', zoals Marlon ze zelf noemde.

We moeten verder kijken dan onze neus lang is. Minstens proberen. Onderwerp van de week.

Gepost door: Evy | 29-11-06

Reageren op dit commentaar

polemiek ik begrijp niet goed wat je bedoelt, evy. ik dacht niet alleen aan mezelf, hoewel ik me beledigd voelde. ik dacht zeker ook aan de maatschappelijke implicaties van de uitspraken van marlon vanco. het vrije woord, de vrijheid van de kunstenaar, en zo van die dingen. bovendien stoorde ik me zeer aan de tactiek - typisch voor autoritaire en paranoïde karakters - van de de insinuatie.
ik probeer de dingen zoveel mogelijk in een ruimere context te plaatsen, wat me uiteraard niet altijd lukt.

Gepost door: martin | 30-11-06

Reageren op dit commentaar

.. Neen, Martin, ik had het hier ook niet enkel over jou.
Ik bedoelde dat ik vind dat Marlon’s opmerkingen onvoldoende gefundeerd zijn; De maatregelen die Cassiers genomen heeft zijn waarschijnlijk niet zijn individuele beslissingen. Bovendien is hij niet de eerste in de toneelwereld die dergelijke ‘strategie’ toepast. En er zijn acteurs die ‘afvloeien’ maar er zijn ook nieuwelingen in de ‘poule’ van het Toneelhuis, waaronder, bijvoorbeeld, Dirk Roofthooft. Zie artikels in de pers.
Ikzelf heb ‘Mefisto’ niet gezien. Maar ik vermoed dat de context veel ‘breder’ is dan enkel maar die van het ‘duidelijke’ extremisme, meerbepaald de verdokenheid, de hypocrisie, het gevaar dat kunstenaars (gewild en soms ongewild) partij kiezen en die boodschap verdoken uitdragen in hun kunst. De maatschappelijke implicaties, zoals je zelf schrijft. Vermoed ik. Vérstrekkende maatschappelijke implicaties zelfs.
Wat betreft Mao moeten de kleine lettertjes gelezen worden. Die vragen een beetje moeite. Ze staan overal. Klik klik en scroll scroll. Het hangt trouwens samen met Mefisto. Mijn bescheiden mening.
Tenslotte wil ik nog zeggen dat ik me in feite niet in deze polemiek wou mengen (Wat ben ik hier dan aan het doen?). Ze gaat zelfs mijn petje te boven omdat ik bijzonder weinig weet over toneel en kunst in het algemeen.
Maar ondertussen heb ik weer wat bijgeleerd. Hier en elders. Als een kip zonder kop misschien. Dan is dat maar zo. Maar ik heb net even gekeken en hier zijn geen kippen, wel bij de overburen, dat zijn boeren. ;-)

Gepost door: Evy | 30-11-06

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.